[Column] Maartje Blijleven: Een #1-bestseller met dank aan je community? Yes we can!
30-08-2019 13:55:00 | Hits: 3137 | columnist: Maartje Blijleven | Tags:

Het lijkt tegenstrijdig en onmogelijk: nummer 1 in de Bestseller Top 100 staan, terwijl je boek nog niet uit is. Toch kan het, want mijn boek staat inmiddels al 11 dagen op nummer 1 in de Managementboek bestseller Top 100, terwijl het boek nog niet eens gedrukt is en pas vanaf 24 september 2019 in de winkel ligt.

Er werd me gevraagd hoe ik dat doe. Daarom heb ik besloten er een column aan te wijden. Want door het inzetten van de kracht van je community is het helemaal niet zo ingewikkeld. Maar het vraagt veel voorbereiding en toewijding. En een langetermijnstrategie. Dat dan weer wel.

Eerlijk is eerlijk: natuurlijk wilde ik graag een bestseller! Dat is de kroon op een jaar keihard werken en dat vind ik ook gewoon heel tof. Het betekent dat er veel mensen mijn boek lezen en geholpen worden om succesvol te zijn met hun eigen online community. Het was echt mijn droom! Daarom besloot ik de boeklancering anders dan anders aan te pakken. En vroeg te beginnen met het activeren van mijn netwerk. Typisch gevalletje van practice what you preach. Want hoe tof is het dat je met een boek over online communities kunt aantonen wat de kracht van een online community is?

De afgelopen twintig jaar heb ik geïnvesteerd in mijn eigen netwerk, mijn eigen community. Die heb ik vanaf het moment dat ik op 23 mei 2018 aan mijn boek begon ook op de hoogte gehouden van m’n schrijfreis. Hoe ging dat? Ik gaf de mensen om me heen echt een kijkje in de keuken. Wat was er makkelijk en wat moeilijk? Wat was mijn schrijfritme? (tipje van de sluier: elke dag om 6:00 uur opstaan) Welke hulp kreeg ik? Dat heb je ook in mijn vorige column kunnen lezen. Want zonder hulp kom je er echt niet. Het is een illusie om te denken dat je alles alleen kunt doen.

Misschien schrijf je nu ook een boek. Of staat een boek schrijven op je bucketlist. Welke learnings kun je inzetten als je een boek succesvol in de markt wil zetten?

  • Zet die stip op de horizon. Mijn doel was en is zoveel mogelijk mensen helpen om succesvol te zijn met hun online community. Daarom wilde ik graag op nummer 1 komen bij Managementboek, dat was mijn doel.
  • Doe onderzoek! Weet wat ervoor nodig is om je doel te behalen. Luister relevante podcasts (tip: the booklaunchshow) en weet wat ervoor nodig is om je doel te behalen. Ik wist bijvoorbeeld dat je zo'n duizend boeken moet verkopen via Managementboek om op nummer 1 te komen. 
  • Doe het samen met je community. Deel zoals gezegd je verhaal met ups en downs. En vraag mensen om advies. Zo heb ik bijvoorbeeld samen met mijn community de cover ontworpen en hen actief om hulp gevraagd. Zodat ik wist dat de cover mensen aanspreekt.
  • Leer van self-publishing en crowdfunding, waarbij je als schrijver al vroeg begint met de marketing. Kijk voor voorbeelden op Kickstarter. En volg Lisa Ferland, dat is echt een expert op dit gebied en heeft veel resources beschikbaar. Ik deed bij haar een online training. Ze helpt je ook met de structuur van een goede landingspagina en geeft feedback waar nodig. 
  • Elk cadeautje vraag om een cadeautje. Geef daarom waardevolle bonussen weg als mensen een of meerdere boeken bestellen vóór je lanceerdatum.
  • Vraag je community actief om nieuws over je boek te delen en maak het hen zo makkelijk mogelijk met een share-pagina. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat vrienden het nieuws makkelijker en binnen 10 seconden konden delen op social media.
  • Vraag mensen om te kopen. Bel mensen waar je een goede band mee hebt en vraag ze gewoon of ze je boek willen kopen. Of, zoals een goede vriendin zei: “There is no shame”. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Dat ik zo snel, binnen drie dagen, op nummer 1 zou staan had ik echt niet verwacht. En ik ben ook realistisch: daar ga ik echt niet lang blijven staan. Want er zijn zoveel goede boeken die uit komen, die verdienen ook een #1-positie. Maar ik ben wel heel blij met de resultaten so far. En kijk uit naar mijn boeklancering op 24 september. Wat zou er op me afkomen? Gaan mensen het boek via mond-tot-mond reclame aan elkaar aanraden? Of heb ik te vroeg gepiekt en is dat het hoogst haalbare resultaat? We zullen het zien. Voor nu ben ik al heel happy. Met de juiste strategie, heldere doelen en doorzettingsvermogen is al heel veel mogelijk. Met de kracht van je community: alles!

---

Maartje Blijleven is digital marketingcommunicatie-expert, oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech.

@maartjeblij

 

Koop dit boek hier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:

10-07-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek
14-06-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Samen is leuker dan alleen
03-04-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters   
18-03-2019 | [Column] Maartje Blijleven: De waarde van communities
06-02-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Facebook 15 jaar. Een terugblik
18-01-2019 | [Column] Maartje Blijleven: Deze socialmediatrends zijn hot & happening in 2019

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie