[Column] Machiel Verkuyl: Breek uit je eigen bubbel!
08-10-2020 10:01:20 | Hits: 1313 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Veel mensen in mijn omgeving hebben The social dilemma gekeken, de documentaire op Netflix over social media. Het was voor mij geen onthulling van Bijbelse proporties, veel van de conclusies kennen we wel. Herkenbaar was het zeker. Ik miste in de documentaire een tegenwoord, een ander perspectief.

En dat is best ironisch, want dé aanbeveling die de meeste mensen eruit halen is dat we zelf actief moeten zorgen voor het tegengeluid. Dat hebben we absoluut allemaal nodig, want hoe fijn het ook is om een uitgesproken mening te hebben: de waarheid ligt vaak ergens in het midden.

Het is mede door corona erger geworden. Tegengeluid, dat komt vaak terloops, toevallig. In het voorbijgaan. Even kletsen met een collega, op een borrel net een biertje te lang bij iemand waar je normaal niet mee zou praten, op dat strandbed het boek van de buurman spotten dat je zelf nooit van het schap zou pakken. En laat corona dáár nu het meeste roet in het eten gooien. Overigens is dit niet alleen op te lossen door je op social media aan te passen. Want ondanks onze heftige collectieve digitale diabetes, zijn we op veel meer manieren bezig om onszelf te bevestigen in wat we al weten, doen en vinden.

Zeven zaken om meteen mee te beginnen

Dus: hoe blijf je nieuwsgierig, terwijl je door corona beperkt wordt? Waar begin je?

Als eerste: besef dat het je moeite gaat kosten om het te doen. Want ons standaardgedrag gaat voor bevestiging van de meningen die we al hebben en intuïtief klik je dus níet op like bij artikelen waar je het niet mee eens bent. En dat is nou net waar het algoritme van leert, van die like. Dus: like ook artikelen die je een nieuw perspectief geven. Of lees ze in ieder geval.

Twee: trek jezelf over de drempel en bouw tijd in om met mensen te praten met een andere mening dan jij. Stel vragen. Bel die uit het oog verloren oude vriend op, vraag hoe het met ‘m gaat. Dat voelt zeker 20 seconden awkward, maar levert daarna veel gespreksstof op.

Drie: doe een digitale detox en lees eens een boek. Nog niet zo lang geleden trokken verschillende mensen aan de bel: jongeren lezen te weinig. En als we eerlijk zijn, hebben de schermen in veel generaties het papier verdrongen. Dat terwijl het door e-readers, grote telefoons et cetera nog nooit zo makkelijk was om een boek te bemachtigen. Lampje aan, lekkere stoel, ga eens lezen. Goed te combineren met genieten van nieuwe muziek. Ben je meer van de artikelen? Tools als Blendle kunnen je daar helpen.

Vier: Ontdoe je van botjes, parasieten en over-delers. Ga je lijst met volgers na en kijk welke accounts bovenmatig opdringerig zijn, je niet terug volgen of compleet uit de lucht zijn komen vallen. Als je dan toch bezig bent, schoon dan ook je browsergeschiedenis eens leeg en je reclamevoorkeuren. Zowel Google als Facebook heeft daar een platform voor zoals www.youronlinechoices.com. Je kunt ook de meeste sociale kanalen instellen om de meest recente berichten eerst te laten zien, ook al is dat erg goed verstopt. Daarmee voorkom je de ergste algoritmes van deze platforms.

Vijf: word je bewust van waar je tijd naar toegaat. Veel mobiele telefoons en computers hebben nu tools waarmee je kunt bijhouden welke apps je gebruikt en hoeveel tijd je er mee doorbrengt. Je kunt op basis van die informatie besluiten om je tijd anders te besteden.

Zes: breng kleur in je leven, zoek actief andere perspectieven. Als je net als ik erg goed bent om na het klikken op een video helemaal down the rabbit hole te gaan en dan merkt dat alle video’s ongeveer uit hetzelfde perspectief zijn geschreven, is dit een aanrader. Is er een nieuwe omroep, waar je het standpunt nog niet van kent? Neem de tijd om te begrijpen waarom dat is en waar ze voor staan. Volg mensen waar je het niet mee eens bent.

Zeven: drie keer links, vier keer rechts. Ik rij motor en als het mooi weer is en ik wil Nederland ontdekken, gebruik ik geen gps, maar rij ik random een route en vind ik de mooiste plekjes. Dat kan natuurlijk ook als je een wandeling maakt of als je op ’t web surft. Bouw toevalligheid in.

Vecht mee tegen polarisatie, vier de pluriformiteit. Blijf nieuwsgierig, blijf ontdekken!

Ik wens u veel meningen.

--

Machiel Verkuyl is strategy lead bij Initiative
www.initiative.nl

Lees ook:

04-05-2020 | [Column] Machiel Verkuyl: Loodjes
14-03-2020 | [Column] Machiel Verkuyl: Coronatijd is schermtijd!
24-02-2020 | [Column] Machiel Verkuyl: Is reclame zinloos?
14-02-2020 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen
13-12-2019 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie