[Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
20-03-2017 09:51:02 | Hits: 4656 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Één bloot been maakt nog geen zomer, maar je voelt het, het is maart en we anticiperen op een van de grootste culturele fenomenen dat ons land rijk is. Het zindert, zodra de koperen ploert weer aan de hemel staat. Rokjesdag. Noem dit woord aan de lunchtafel en iedereen veert een beetje op. Het is, zoals Martin Bril al noemde, écht een feestdag. Mijn betere helft wijst mij op rokjesdag. Zij komt niet uit Nederland en haar collega’s wijzen haar vragend en wijzend op het fenomeen. Ze verbaast zich over de noodzaak voor dit speciale moment, maar omarmt onze traditie vrij vlot.

Wat ik fijn vind aan rokjesdag is dat het zo treffend een aantal zaken blootlegt over onze cultuur. Als eerste het contrast. Het hele jaar leiden we aan het doe maar gewoon-syndroom. Of, zoals Mark Rutte het noemt, doe eens normaal man. En de Hollandse dames – u begrijpt, ik generaliseer – nemen dat in kleding en moraal erg serieus. Dus de spijkerbroek en sneakers vieren hoogtij. Ook in beauty viert normaal hoogtij: de Nederlandse vrouw blijft dicht bij de au naturel-look. Met lingerie ook: per hoofd van de bevolking geven we ongeveer 55 euro uit per jaar (!) uit aan ondermode. Onze zuiderburen doen maar liefst 30 procent meer. Op rokjesdag heeft elke vrouw spontaan lak aan deze platgepolderde value for money-gevangenis.

Het tweede dat ik er fijn aan vind, is dat het ons allen verbindt. Want het tweede zinnetje dat onze cultuur kenmerkt is moet kunnen. Het is een symbool voor hoe we en masse ergens mee bezig kunnen zijn, ook al is het maar heel klein, en dat we dat kunnen, in vrijheid. Niet te verwarren met onverschilligheid, want we vinden wel overal wat van. Met de wat viezige nasmaak van de verkiezingscampagnes, zou je bijna denken dat verdeeldheid het enige is dat ons bindt. Daarom is het fenomeen rokjesdag, in al z’n lichtheid, een warme verademing en verbinding van hoe rijk we het hier hebben.

Marketeers en reclamemakers in Nederland hebben dit soort momenten nodig. Om merken relevant te maken, om op in te haken en om met z’n allen mee bezig te zijn. Want rokjesdag kun je niet wegzappen of adblocken. Rokjesdag is van ons allemaal. Wie vandaag even meekijkt naar de data in Google Trends zal zien dat we onderweg zijn.

Ik pleit graag voor een jaar lang elke dag rokjesdag. Samen de grens verschuiven van wat normaal is in Nederland.

Moet kunnen.

---

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees ook:

09-02-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: McDonald's, Hornbach, Nierstichting
08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken

17-11-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Huawei, Volkswagen, Visit Japan
22-09-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7

21-07-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung

14-06-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl
10-03-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
11-02-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Superbowl 50 – Budweiser USA, SoFi, GoDaddy
24-12-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: GAMMA, 3FM Serious Request, Dance4life
12-11-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: DAS, Telfort, Sony Playstation
23-07-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis
07-04-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: ING, Marktplaats, Bolletje
04-02-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Super bowl 2015 XLIX

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie