[Column] Machiel Verkuyl: Humanitainment
12-03-2018 12:14:00 | Hits: 3388 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Zoals met veel dingen, volgt ook het bedrijfsleven cultuur op de voet. Zo hebben we steeds meer merken die vanuit een purpose werken en de reclame-awards worden vooral uitgereikt als er een diepere emotie wordt opgeroepen, met vlagen zelfs tranentrekkerij. Dus, als reclame cultuur op de voet volgt, what’s next? Wat is de evolutie van purpose-gedreven, emotionele reclame?

Daarvoor gaan we even naar de VS. Het meest populaire liedje dat je nu kunt draaien is Drake met God’s plan. De clip maakt echt een statement: het budget was net iets minder dan 996.631,90 dollar en daarvan is alles weggegeven. Vervolgens blijkt in de clip dat Drake langs gezinnen, buurthuizen en scholen gaat en ze – voor het oog van de camera – geld, auto’s en beurzen geeft. Heel gul. En Drake staat er fijn op. Humanitainment, wordt in de VS al gefluisterd. Bij de 127 miljoen views valt juist op dat eigenlijk niemand (verhoudingsgewijs) struikelt over de bedoelingen van Drake.

Dit legt een heel rare, haast paradoxale werkelijkheid bloot die bij influencers/content creators ook optreedt. Want: als je volgers hebt, verwacht je publiek ook dingen van je. Jij bént het merk. Goede content maken is en blijft een creatief proces, dat tijd kost, waar je inspiratie voor nodig hebt. En voor inspiratie moet je leven. En voor leven is tijd nodig. En je volgers willen eigenlijk vrij snel nieuwe content, anders zijn ze snel weer klaar met je. Dat ritme, die balans tussen vraag en aanbod van entertainment, loopt scheef, en als je geen tijd hebt, los je het op met? Juist. Geld.

Dat is dus humanitainment: geef gewoon veel geld weg. Zoek een zwerver, geef ‘m geld. En een nieuw pak. Als je toch bezig bent, ook een knipbeurt door de kapper. Daar kun je als publiek met goed fatsoen niets slechts over zeggen. Help een zieke zus van iemand die je kent, door haar aandacht te geven in je vlog. Jij hebt volgers want jij helpt. Goeddoen, daar is toch niemand tegen? Daar kán toch niemand tegen zijn?

Zou Drake’s plan ook de nieuwe vorm zijn van reclame? Een cultuur van geven en erkenning eisen? Een marketeer die bij de klantenservice de meest schrijnende gevallen uit het bakje haalt, met een budget waar normaal gesproken media voor ingekocht werd, langsgaan en oplossen? Krijgt straks het goede doel dat het ’t beste doet op beeld het meeste hulp van fast movers? En wat doen we als alle merken iedereen gaan helpen? Is er dan straks geen zielig mens meer over in Nederland? Is er dan een castingbureau voor mensen die hun rekeningen niet meer dreigen te kunnen betalen?

Wie weet. Voorlopig schijnt in Groningen nog best ruimte te zijn om te helpen. Doe er als marketeer mee wat je wilt.

---

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees ook:

07-03-2018 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Ford pakt uit/in, op zoek met Sixt, 999 treden met Range Rover
09-01-2018 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultureel erfgoed. Top 2000 of Famke Louise?
18-10-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: KLM, Energiedirect.nl, Olvarit
01-08-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
26-07-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
03-05-2017 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
20-03-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken
17-11-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Huawei, Volkswagen, Visit Japan
22-09-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie