[Column] Marc Stubbé: Facebook en het vertrouwen in de media
23-04-2018 12:34:00 | Hits: 2326 | columnist: Marc Stubbé | Tags:

De trom van de nieuwe Europese privacy regelgeving (GDPR of de AVG) wordt al geruime tijd geslagen. Niet vreemd, omdat deze Europese wet na twee jaar overgangstijd binnenkort (25 mei 2018) zal worden gehandhaafd door de nationale Autoriteiten Persoonsgegevens.

De wet geeft burgers en consumenten meer rechten als het gaat om het gebruik van hun persoonlijke data. Privacy is een grondrecht en in tijden van een data-explosie door de toename van gebruik van digitale apparaten lijkt dat een logische ontwikkeling. Hoewel... het MKB loopt nog ver achter qua voorbereiding en de consument is nog niet goed op de hoogte van de nieuwe wet

Onder de grootgebruikers van persoonlijke data zijn de technologiegiganten Facebook en Google: hun businessmodel is gebouwd op de handel in persoonlijke data. Wij hebben menig schandaal met datalekken achter de rug. Meestal was dat het gevolg van een hack, een ongeoorloofde toegang tot de opslag van persoonlijke gegevens. Ik ken, zoals de meesten, de grote schandalen, zoals het Amerikaanse Equifax waarbij de persoonsgegevens van ongeveer 145 miljoen Amerikanen werden buitgemaakt. De persoonsgegevens waren gevoelige data, zoals burgerservicenummers en adressen.
Denk ook aan het lek bij iCloud, waarbij allerlei persoonlijke foto’s van bekende Amerikanen werden buitgemaakt. Ik zocht op Google naar datalekken en vond een artikel dat erop wijst dat datalekken eigenlijk een continue gegeven zijn. In het eerste half jaar van 2017 zijn er meer dan 19 miljard gegevens gelekt, een stijging van 164 procent. Verontwaardiging was er altijd, maar die kwam te paard en ging te paard.

Nu hebben we dan het Facebook/Cambridge Analytics-schandaal. Dit schandaal lijkt een cocktail met een aantal zeer giftige elementen te bevatten waardoor wellicht de invloed hiervan op het fenomeen privacy in marketing en dataland groter zal zijn dan de hele aankondiging van GDPR. Dit is frappant omdat Zuckerberg van Facebook altijd beweerden dat het succes van Facebook het bewijs was dat privacy voor de consument geen issue van betekenis was. De giftige elementen zijn wellicht niet zozeer dat er persoonlijke data van zo’n 87 miljoen Facebookgebruikers (waarvan naar schatting 90.000 Nederlanders) zonder hun toestemming door Facebook aan Cambridge Analytics zijn verstrekt, maar dat de data zijn gebruikt om te beïnvloeden wie er in het politieke machtscentrum gekozen werden.

Het is al veel gezegd, maar het leek pas echt bij de wat op leeftijd geraakte Amerikaanse senatoren door te dringen dat wie de data heeft, ook de toegang tot macht en hun positie heeft. Cambridge Analytica zou met de Facebookprofieldata de Amerikaanse en ook andere verkiezingen hebben beïnvloed. Cambridge Analytica, zei ex-werknemer Christopher Wylie, die de oogst van Facebook-data aan de pers onthulde, kan de "innerlijke demonen" van kiezers bestoken.

Het lijkt nu dat het politieke oog van Sauron op de grote tech-spelers en dataslurpers wordt gericht, zoals dat al jaren het geval is bij de tabaksindustrie. Vertrouwen moet je verdienen en helemaal als het om het delen van persoonlijke gegevens gaat. Lubach deed al een oproep om Facebook te verlaten en een aantal Nederlandse verzekeraars trekt zich terug als FB-pixeladverteerders van Facebook.

Kamervragen zijn mogelijk een versneller geweest voor de beslissing van de verzekeraars. De reputatieschade voor Facebook lijkt in ieder geval groter dan de hoge boetes die de autoriteiten op basis van GDPR kunnen opleggen. Het gebruik van data is omvangrijk in de advertentieketen. Iedereen die zijn inkomsten ermee kan vergroten, zal geneigd zijn het gebruik van persoonsgegevens te overwegen tot de grenzen van de wet, of er zelfs overheen. Maar vertrouwen is belangrijk voor de mediapartijen met hun grote bereik. GDPR is meer dan een administratieve last die wij aan juridische experts over kunnen laten.

Inmiddels is duidelijk dat het beheer van een transparante dataketen het belang van iedere speler is. Nu de politiek echt begint te beseffen wat er met data gebeurt, maar - nog veel belangrijker - dat de consument reden heeft om alle mediaspelers op het gebied van datagebruik te wantrouwen, heeft de media-industrie er alle belang bij het beheer van de advertentie dataketen goed ter hand te nemen. Niet vanwege regelgeving of om de toorn van de politiek te vermijden, maar omdat dat de enige wijze is om een vertrouwensbasis met de consument te creëren, te herstellen of te behouden.

---

Marc Stubbé is Managing Partner bij The CMR Agency.

www.thecmragency.com
@marcstubbe

 

Lees ook:

16-05-2017 | [Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?
10-04-2017 | [Interview] Marc Stubbé over wat uitgevers kunnen doen tegen dominantie Google en Facebook op online advertentiemarkt 
30-01-2017 | [Column] Marc Stubbé: Hoe Nederlandse uitgevers een slimme David-aanpak kunnen volgen ten opzichte van de Goliaths Google en Facebook

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie