[Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
31-07-2018 13:56:00 | Hits: 2714 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Een ouderwets mooie zomer lijkt de reclame- en mediawereld in retrostemming te brengen, want als tegenhanger van alle mooie media-innovaties waarover veel wordt gepraat en geschreven (voice, blockchain, AI), bespeur ik een kleine nostalgietrend.

Nostalgie is zeker niet negatief. Het wordt volgens wetenschappers juist als een positieve emotie omschreven die houvast geeft. Houvast in deze tijden van snelle innovatie en hypes.

GTST Magazine

Wat te denken van het GTST Magazine, dat nu voor het tweede jaar op rij uitkomt. Dus niet vier keer zoals in 2017, maar toch een heel dik tijdschrift om de fans in de zomerstop tevreden te houden. De speciale GTST-app is er nog wel, maar wordt niet meer ingezet voor de traditionele cliffhanger, zoals voorheen met prijswinnende activaties als Waar is Tim en Springlevend in 2013 en 2014.  

Vintage Love en Mama Mia

Net5 zet de hele zomer vol in op romcoms uit de jaren 90 onder de naam Vintage Love. Met films als Four Weddings And A Funeral, Notting Hill, Dirty Dancing, Pretty Woman en Cocktail. Nostalgie ten top. En er wordt ook best goed naar gekeken als je het vergelijkt met alle series die deze zender avond aan avond de ether inslingert.
In de bioscoop haalt het vervolg op Mama Mia de kwakkelende bezoekersaantallen uit het slop. Terecht heet deze film Mama Mia Here We Go Again. En ook de reclame doet mee. Tot mijn vreugde is er namelijk een nieuwe commercial van Calvé! Ik vind ‘m prachtig, maar ook hier druipt de nostalgie ervan af.

Vliegtuigjes en emoji's

Het mooie weer en de volle stranden inspireren adverteerders om ook weer good old vliegtuigsleepreclame in te zetten. Gewoon, zonder toeters en bellen: de boodschap in blokletters achter een vliegtuigje.
17 juli was de dag van de emoji. De smileys, product uit de jaren 70 volgens mij, zijn populairder dan ooit. Zo is er sinds kort een speciale emoji-slider op Instagram. Daarmee kun je volgers vragen hoe ze iets vinden. Ook test Instagram het snel toevoegen van emoji's in Stories. Dat lijkt op Facebook, maar – naar mijn mening – gaat Instagram hiermee ook steeds meer op Hyves en MSN lijken.

Of ben ik nu door de hitte bevangen?

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

www.3mo.nl

 

Lees ook:

03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
21-11-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
23-10-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
25-09-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie