[Column] Marianne van Soomeren: Begin je eigen Facebook
17-12-2019 09:22:51 | Hits: 1875 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Begin oktober was ik bij het netwerkdiner van ons mooie Nederlands Medianetwerk. Cor Hospes was te gast om een keynote te verzorgen. Ja, die van vertrek bij Facebook en begin je eigen contentplatform. Maak jouw contentplatform succesvol, dan vindt Google je vanzelf. Een pleidooi voor het verspreiden van je mooie verhalen om te bouwen aan je merk. Niet via anderen maar op je eigen platform.

Deze stelling van Hospes staat lijnrecht tegenover de gevierde Byron Sharp en Binet & Field. Namelijk dat je bekendheid en dus bereik nodig hebt om als merk te groeien.  Over dat bereik stapt Hospes wel heel gemakkelijk heen. Want content maken, doe je toch vooral voor je fans. De mensen die je toch al kopen. Want content lezen, kijken of luisteren kost tijd en moeite. Dat doe je niet als je niks met een merk hebt. Dit is een tijdje geleden al bewezen door het onderzoek New Models of Integration, net als bij Binet gebaseerd op IPA-cases. De zogenaamde Participation Led-campagnes – waar content onder valt, want betrokkenheid is nodig voor het consumeren van content – doen het goed op zaken zoals het verdedigen van je marktaandeel. Niet bij het groeien als merk.

En hoe weten de mensen dat je zo’n platform hebt? Ook daar is bereik voor nodig. Bereik van een mediareus, of deze nu uit de VS komt of uit België. Want Bas Vlugt heeft – denk ik – gelijk als hij voorspelt dat Christian van Thillo en John de Mol elkaar waarschijnlijk gaan vinden. In een samenwerking van DPG en Talpa of wellicht nog iets meer. Een nieuwe overname misschien? Want van Thillo heeft nog geen tv-station. Nog niet…

En ook Facebook groeit weer in de VS ondanks alle schandalen en commotie. Groot wordt groter, klein blijft klein of wordt opgegeten of vergeten. Je fans en klanten moet je koesteren. En daarom blijft merkcontent belangrijk. Maar bereik blijft nodig om op het netvlies van de consument te blijven. Ik zou content inzetten om van klanten fans te maken. Maar zorg dat het ook gezien wordt en maak het bekend.

Dus een eigen contentplatform? Prima. Maar je blijft media blockbusters nodig hebben om het succesvol te maken! 

 ---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

 

Laatste 10:

15-10-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?
24-07-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix
10-04-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van adressable tv
18-01-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: De funnel op zijn kop
07-11-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
20-09-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: PAS OP: overstekende influencers
31-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie