[Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
28-05-2018 12:27:39 | Hits: 1826 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Wie kent ze niet: de leuke grapjes die naar hartenlust op social media worden gedeeld. Vaak gebruikmakend van bestaande content: een plaatje, een filmpje, een cartoon of een foto. Een van de meest bekende is de baby met het gebalde vuistje. Veel te zien in gifjes en meme's.

Cleaners

Ze brengen een glimlach en of zelfs een gulle lach met zich mee en bieden een mooi tegenwicht aan de negativiteit op internet. Van deze negativiteit zien we overigens - en gelukkig - niet alles. In de interessante documentaire The Cleaners is te zien dat er op de Filipijnen contentcurators, ofwel cleaners, aan het werk zijn die maar liefst 25.000 (25.000 !) berichten, video’s en posts per persoon per dag moeten screenen. Wat een vreselijke baan!

Terug naar de grapjes. Deze dreigen door nieuwe EU-wetgeving te verdwijnen. Als op plaatjes, muziek of filmpjes auteursrechten zitten, en je post zoiets, dan komt er een bericht in beeld: "Deze foto/film/muziek is beschermd door auteursrechten. We kunnen hem helaas niet voor je plaatsen".

Saaie boel

Als deze wet doorgaat en kijkend naar mijn tijdlijn wordt het een saaie boel. Internetbedrijven, inclusief Google, Facebook en Youtube, en creators - met name in de muziek - staan in deze kwestie tegenover elkaar.  Youtube betaalt wel een kleine vergoeding aan muzikanten, maar Facebook betaalt helemaal niks. De internetbedrijven denken dat het niet zo’n vaart zal lopen, want hoe kun je alle content checken en filteren? Hoeveel Filipijnen zijn daarvoor nodig? Het lijkt een ondoenlijk grote klus.

Tv-filter

Maar er is wel degelijk een partij die dit nu al voor tv-content doet. 4C Insights uit Eindhoven, volgt bijna 2200 televisiekanalen over de hele wereld. Alle originele content wordt gewatermerkt. Ook als er maar een heel kort fragment uit het origineel ergens wordt getoond, blijft het watermerk meetbaar. Zo kan bijvoorbeeld piraterij tegengegaan worden en er hoeven ook geen duizenden Filipijnen te worden ingezet om het internet af te speuren.

Het is natuurlijk een kwestie van tijd dat dit ook voor muziek kan. Komt er dan ook een bericht in beeld dat het bericht niet geplaatst kan worden? Hopelijk gaat dit niet ten koste van de promotiefunctie die internet voor componisten heeft om hun nieuwste muziek bekend te maken.
Gelukkig is het nog niet zover dat filters het internet volledig overnemen, want internet moet toch vooral een plaats blijven waar je nieuwe en vooral positieve dingen kunt ontdekken. Waar je ook kunt lachen. Daarom hoop ik dat mijn tijdlijn zich zal blijven vullen met meme's, gifjes en muziek!

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

www.3mo.nl

 

Lees ook:

23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
21-11-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
23-10-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
25-09-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen 
23-08-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire
19-07-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie