[Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
23-04-2018 10:49:00 | Hits: 2816 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

De ADCN heeft traditiegetrouw het prijzenseizoen van de reclame- en mediawereld afgetrapt. Het is weer tijd om het vak te laten shinen en het blazoen flink op te poetsen met prachtige creatieve en effectieve cases. Bij winst van een award wordt dat natuurlijk massaal gedeeld en geclaimd op alle sociale platforms. Wat een succes en collectieve blijdschap!

Excuses

Aan de andere kant worden we bestookt met excuses. Excuses van Dotan, die een Halbe Zijlstra-tje doet. Met emoties en al. Bij hen is het misgegaan. Zij wilden zo graag succesvol zijn, dat ze – verblind om positief in de spotlights te staan – het niet zo nauw nemen met de waarheid. Tot het uitkomt en de waarheid - mede door die social media - zich als een olievlek verspreid.

Hele bot- en trollenlegers schijnen te worden ingezet om meningen positief of juist negatief te beïnvloeden. Leuk beeld heb ik daar overigens bij: kleine behaarde figuurtjes die in grote getalen driftig achter hun computer zitten te Facebooken of Twitteren. Al eerder schreef ik over het verschil tussen het aantal Facebookaccounts en het aantal millennials die er überhaupt zijn. Ik vraag me echt af of dat allemaal trollen zijn. Het is best een leger, die 300.000 Zweedse en 10 miljoen Amerikaanse millennials.

Positieve reviews te koop

Het is overigens niet nieuw, al dat bedrog. Een paar jaar geleden was de verontwaardiging groot toen bleek dat je positieve reviews gewoon kon kopen. Vooral de elektronica-, reis- en restaurantbranche maakten zich hier schuldig aan. En nog steeds is er volgens Duits (betrouwbaar!) onderzoek 20 tot 30 procent van de positieve reviews fake. Voor een paar honderd euro koop je 35 reviews. Ook in Nederland zijn dit soort schimmige partijen nog actief. Google het voor de aardigheid maar eens.
Door social media verspreiden we dus vooral een mooi, succesvol beeld van onszelf, al dan niet een beetje opgepoetst. Juist al dat succes, al dat blije, maakt mensen onzeker. Want niet alles gaat natuurlijk altijd crescendo.

Dit ben ik

Daarom vind ik het privé-initiatief van twee oud-collega’s, Sikko Gerkema en Marin Cornelissen, zo bijzonder. Op de site Dit Ben Ik kun je heel eenvoudig een eigen portret maken. Met ook je onvolkomenheden en dingen waar je een hekel aan hebt. Gewoon eerlijk. Voor iedereen bedoeld.
Het is net nieuw en niet commercieel. Ik zeg: probeer het eens, voor jezelf of samen met je kind. Ik hoop dat een merk het omarmt. Nationale Nederlanden bijvoorbeeld, in het kader van "Er is maar één Nederlander zoals jij". 

Nu zeg je natuurlijk: dit is schaamteloze promotie! Misschien wel. Maar ik ben geen trol!

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

www.3mo.nl

 

Lees ook:

27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
21-11-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
23-10-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
25-09-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen 
23-08-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire
19-07-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!
22-06-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie