[Column] Marianne van Soomeren: Inchecken of uitchecken?
06-10-2020 10:07:48 | Hits: 1408 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Bij de recente DVJ Brand Growth-sessie bleek maar weer hoe belangrijk creativiteit is. In de top 10 van bepalendste zaken voor effectiviteit en groei van Mark Ritson staat creativiteit op nummer 2 (nummer 1 is de grootte van je merk zelf).

Zijn les: als je meer wilt verkopen, moet je meer aandacht geven aan creatie. En je niet te veel blind staren op media. Want dat is wat de meeste marketeers tegenwoordig doen: meer aandacht aan de lijst geven in plaats van aan het schilderij. In de presentatie van Lucas Hulsebos werd dit overigens genuanceerd. Media en creatie zijn allebei belangrijk.

Talpa lijkt hier op een handige manier in te spelen met de Talpa Check-In. Een ideeënbus waarin iedereen uit het vak zijn/haar ideeën met betrekking tot een bepaald mediapartnership kan delen. Slim, want in zo’n partnership komen creatie en media samen. Binnen drie dagen hoor je dan of er synergie is. Synergie waarmee?

Het is immers een komen en gaan van nieuwe programma’s bij Talpa. Als een programma geen succes wordt, verdwijnt het gewoon. Angela de Jong spreekt in haar column zelfs over een ‘wegwerpcultuur’ bij Talpa. En denk je nou echt dat Talpa een mogelijke samenwerking niet ziet zitten? Dat ze nee zeggen tegen media euro’s? Deze check-in suggereert een onafhankelijkheid die er natuurlijk niet is.

Wat echt baanbrekend zou zijn, is als zo’n check-in ook buiten de Talpa-deuren zou kijken. Dat er over hun schaduw heen gekeken wordt. Naar een samenwerking met concurrerende partijen als dat een betere synergie of resultaat betekent.

Wat dat kan opleveren, is goed zichtbaar bij Maggi. Hun campagne Lekker Bezig viel me op bij de AMMA Awards en Crossmedia Awards. Er is voor deze adverteerder al een jaar een hechte samenwerking tussen LINDA., RTL4 en Koffietijd. Zo maakt LINDA. bijvoorbeeld creatieve uitingen die op RTL zichtbaar zijn. Een mooi schilderij met een passende lijst.

Wordt het niet eens tijd om dit business model te checken, alhoewel concurrerend met bureaus?

--

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

Lees ook:

06-06-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Cocoonen met Voice
02-04-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant
06-02-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Long copy shirtsponsoring: een goed verhaal?
17-12-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Begin je eigen Facebook
15-10-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie