[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant
02-04-2020 09:40:26 | Hits: 2763 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd. Maar deze campagne is te briljant om er niet over te schrijven. Nu al een Grand Prix wat mij betreft!

Merk, boodschap, medium, tijdgeest: alles klopt.
Netflix flikt het om een vervelende boodschap (blijf thuis) zo te verpakken dat je gestraft wordt als je naar buiten gaat. Op grote billboards in Canada staan spoilers van hun best bekeken series met de boodschap: You should've #staythefuckhome:

En er is maar één medium die dit kan overbrengen: buitenreclame. Een medium dat het nu erg moeilijk heeft, maar in dit geval helemaal spot-on is.

Ik kan me eigenlijk maar één campagne herinneren die ook maar in één medium uitgevoerd kon worden. Erg lang geleden: de Centraal Beheer commercial Striptease die alleen in de bioscoop kon worden vertoond:

Voor de jongere lezers onder ons: een film in de bioscoop was toen nog niet digitaal en kon breken.

Terug naar de spoiler billboards. Ik hoop twee dingen. Ten eerste dat deze campagne net zo contagious is als het coronavirus. Dus dat deze campagne in alle landen van de wereld waar Netflix populair is, te zien zal zijn.

Ten tweede hoop ik dat er een campagne of media idee bedacht wordt dat ons op net zo’n krachtige wijze wijst op de anderhalve meter afstand (als we dan toch naar buiten moeten). Bijvoorbeeld een parfummerk met een doordringende knoflookgeur inclusief varianten kattenpis en ammoniak. Of een app die een snerpend geluid vanaf onze telefoon maakt als iemand binnen de straal van 1,5 meter komt.

Welk merk of medium staat op?

---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

Lees ook:

06-02-2020 | [Column] Marianne van Soomeren: Long copy shirtsponsoring: een goed verhaal?
17-12-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Begin je eigen Facebook
15-10-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?
24-07-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix
10-04-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie