[Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix
24-07-2019 11:28:00 | Hits: 2591 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Terwijl iedereen zich heel druk gemaakt heeft over de eerste voorzichtige stappen naar een reclamevrije NPO, is er veel minder te doen geweest over de niet te stuiten opmars van Video On Demand.

Onderzoek van Multiscope laat zien dat het aandeel in kijkminuten voor het eerst groter is dan lineaire televisie! Er worden per dag maar liefst 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten) terwijl lineaire tv daalt naar 118 minuten (-5 minuten). Netflix en YouTube zijn nu verantwoordelijk voor meer dan de helft van de kijktijd.

RTL Group reageert met de oprichting van Format Creation Group onder de bezielende leiding van Matthias Scholten. Dat gaat videoformats ontwikkelen die exclusief voor RTL Group zijn, als defensieve zet tegen Netflix, Disney+ en Amazon Prime.

Wat mij het meest verbaast, is dat het zich volledig gaat richten op non-scripted big entertainment, zoals realityshows. Ik vraag me af of we dit met zijn allen gaan binge, watchen: de hele avond lookalikes van Temptation Island, het Spaanse Dorp Polopos of een andere setting waar mensen tot elkaar zijn veroordeeld met allerlei ellende tot gevolg.

Als dit het Nederlandse antwoord is op Netflix dan zijn er nog veel meer kapers op de kust.

Want ook Netflix heeft last van concurrentie. Vorige week ging de koers van het aandeel Netflix met ruim 11 procent omlaag na het bericht dat de aanwas van nieuwe klanten met de helft tegenviel en er een lagere winst was. Als reden wordt concurrentie genoemd: zo brengt Disney in november zijn eigen streamingdienst Disney+ uit in de VS. En HBO en Apple komen ook met een eigen videodienst.

En in Nederland is er dus Videoland met straks extra veel reality. Waarvan er op lineaire televisie al zoveel is. Wat moet je nog kijken? Ik twijfel er niet aan dat al deze initiatieven ertoe leiden dat Video On Demand verder zal groeien. En een Nederlands tegenwicht is alleen maar toe te juichen. Maar gaat dit Nederlandse antwoord van RTL Group voorkomen dat de Amerikaanse online giganten de touwtjes straks stevig in handen hebben? Ik betwijfel het ten zeerste…..

---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

 

Laatste 10:

10-04-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van adressable tv
18-01-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: De funnel op zijn kop
07-11-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
20-09-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: PAS OP: overstekende influencers
31-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie