[Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
23-10-2017 12:29:00 | Hits: 3331 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Fresku vertelde er in DWDD van 9 oktober over. Hij was naar een optreden van komiek Chris Rock geweest, die geen mobieltjes duldt in zijn zalen. Rock heeft namelijk geen zin in oplichtende schermpjes tijdens de voorstelling.

Alle bezoekers moesten bij binnenkomst hun smartphone in een Yondr-hoesje stoppen, dat op slot gaat als zij de zaal binnenkomen. Na het optreden of buiten de zaal gaat het slot weer open. Fresku vond het een verademing. Zonder mobieltjes praten de mensen weer tegen elkaar, vertelde hij. Ook tegen vreemden, bijvoorbeeld degene die naast je zit, in plaats van naar hun mobieltjes te staren.

Op basis van analytics weet de app al wat jouw merkvoorkeur is

Maar dit gaat veranderen! Door spraaktechnologie, ofwel voice assistance. Op het schermpje turen hoeft niet meer, we kunnen straks via spraakherkenning apps activeren. Albert Heijn is er al mee begonnen. Klanten kunnen hun boodschappenlijstje in de Appie-app maken met Siri: de voice assistent op iPhone en iPad.
Ook Picnic is ermee bezig. Daar hoef je straks zelfs geen merk meer te noemen. Op basis van analytics weet de app al wat jouw merkvoorkeur is als je bijvoorbeeld hagelslag bestelt. Prachtig!

Welke stem geef je jouw merk? Man, vrouw, genderneutraal, met of zonder accent?

WPP heeft hier een interessant onderzoek naar gedaan. Mensen, en vooral kinderen, blijken een diepe relatie op te bouwen met spraakgestuurde apparaten. Een nog diepere relatie met onder andere je smartphone dus. En zonder dat gestaar.

Vraag is hoe merken een relatie gaan opbouwen in een spraakgestuurde wereld. Welke stem geef je jouw merk? Man, vrouw, genderneutraal, met of zonder accent?
Ook hier is onderzoek naar gedaan. De uitkomst is niet verrassend: de voorkeur is zeer persoonlijk. Een échte uitdaging voor merken dus die het toch vooral van onderscheidend vermogen moeten hebben. Een digitale spraakassistent zoals Google Home kan al meerdere stemmen in een huishouden herkennen en hier antwoorden op aanpassen en dat zou een merk ook kunnen doen. Niet meer denken vanuit jezelf maar nu écht de gebruiker aan zet laten en door service en perfecte technologie het onderscheid maken.

43 procent van de gebruikers van de smartphone denkt dat spraaktechnologie ons losmaakt van onze mobiele telefoon, zodat we meer kunnen genieten met de wereld en de  mensen om ons heen. Goed nieuws voor Fresku dus! Voor Chris Rock niet. Hij zal absoluut niet willen dat mensen door zijn optreden heen praten.

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

www.3mo.nl

 

Lees ook:

25-09-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen 
23-08-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire
19-07-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!
22-06-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals
18-05-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Influzenden
18-04-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Make The Netherlands great again
27-03-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen
24-10-2016 | [Column] Marianne van Soomeren: Dansen in de regen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie