[Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
03-07-2018 09:39:13 | Hits: 1942 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Het WK Voetbal is in volle gang. Natuurlijk zonder het Nederlands Elftal en zonder leuke Oranjevoetbalcommercials. We moeten het doen met een tenenkrommende Hyundai-spot. De grote internationale sportmerken hebben zich helemaal afgewend van het medium tv. De spectaculaire commercials van Nike en Adidas, je ziet ze niet meer. Het is duidelijk dat tv niet meer het medium is waar deze merken hun doelgroepen kunnen vinden. 

Adidas zet Facebook op pauze

Vooral de vernieuwende mediastrategie van Adidas springt in het oog. Tijdens het WK gebruikt Adidas 56 van zijn meest invloedrijke ambassadeurs voor een campagne. Ze zijn niet te zien in online video’s, maar ze influencen op hun persoonlijke kanalen. Adidasvoetballers als Lionel Messi en Paul Pogba zijn uiteraard van de partij, maar ook niet-voetballers werken aan de campagne mee, zoals Pharrell Williams.

Een mooie en gedurfde stap vind ik, nadat Adidas ook al zijn video’s op Facebook heeft gepauzeerd omdat ze te weinig en vooral niet lang genoeg zichtbaar zijn. Ze zoeken nieuwe kanalen, zoals Snapchat. Adidas wordt een van de eerste bedrijven die producten rechtstreeks via een augmented reality-lens in de app verkoopt en overweegt Snapchat voor meer e-commercecampagnes in te zetten. Ik kan hier alleen maar bewondering voor hebben.

Shoppable video

Wat Adidas voor e-commerce ook zeker moet overwegen is shoppable video. Ik was bij het Cross Media Café en was zeer geïnspireerd door de presentatie van Frank van Oirschot van ExMachina. Shoppable video is een vorm van branded content, maar met commercie als uitgangspunt. Leuker dan TellSell, maar wél commercieel. Dus niet een verdekte commerciële boodschap in de content, maar gewoon duidelijk vanaf het begin dat er heel goede deals zijn en dat je vooral nú moet kopen.
 
Ali Gala

In China is het al groot, vooral door Alibaba die volledige Ali Gala’s, bijvoorbeeld tijdens Singles Day, als shoppable video’s uitzenden. Je kunt met 1x schudden met je smartphone een artikel in je winkelmandje leggen. Deze tussenvorm van gamification en sales is leuk, innovatief en heel slim. 
Bekijk deze video vanaf 3:06:20 voor een demo.

Het is ook voor automotive geschikt: Mini heeft shoppable video gebruikt voor een limited edition. Helaas zijn de functionaliteiten van schudden en kopen in de telefoons in Europa en de VS er nog niet, maar wat niet is, kan nog komen, want ook Amazon is aan het werk met shoppable video. En dan is het een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland gaat gebeuren.

Ik kijk hier zeer naar uit en ik hoop van harte dat merken die nu de traditionele kanalen met matige creatie inzetten, deze vormen omarmen!

---

Marianne van Soomeren is consultant bij 3MO.

www.3mo.nl

 

Lees ook:

28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
21-11-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten
23-10-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: The voice of...
25-09-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen 
23-08-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie