[Column] Marianne van Soomeren: Wie heeft de grootste banaan?
15-10-2019 10:51:13 | Hits: 2719 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Op 8 oktober was het Screenforce Day, de dag dat we met zijn allen het medium televisie vieren. Op het podium was het een komen en gaan van onze broadcasters die met ronkende verhalen en flitsende filmpjes vertelden over hun eigen successen en avonturen op digitaal en datagebied.

Vliegen afvangen
Waar Screenforce toch vooral een gezamenlijk platform in de strijd tegen de techreuzen zou moeten zijn, vond ik het opvallend hoeveel steken onder water er naar elkaar werden gegeven en vliegen afgevangen werden. Van samen optrekken was geen sprake, zelfs de obligate paneldiscussie ontbrak.
Er wordt openlijk met argusogen gekeken naar Fox (ook Screenforce) dat samengegaan is met Disney, dat bezig is met zijn lancering van Disney+. Er zijn overigens al 500.000-600.000 Nederlanders die zich hebben geregistreerd voor een gratis proefperiode.

Verdeeldheid broadcasters
De strijd om de mediaconsument lijkt in 2019 en 2020 te gaan om wie het grootste online videostreamingplatform wordt: Netflix, Amazon Prime, YouTube Premium, Apple TV+, Disney+.
Nederland heeft hier geen goed antwoord op door verdeeldheid bij de broadcasters. NLZIET – waar NPO, RTL en Talpa hun krachten op on-demandgebied bundelen – wordt niet omarmd. RTL investeert liever in haar eigen Videoland, NPO in NPO Start (Plus) en Talpa is bezig met zijn JUKE-audioplatform. Deze verdeeldheid leidt vanzelfsprekend tot verdere fragmentatie van bereik.

Banaan
En dat is slecht nieuws volgens Wiemer Snijder, schrijver van Eat Your Greens, die als laatste op Screenforce Day sprak. Hij maakte maar weer eens duidelijk waar het in marketing om gaat: groei komt vanuit de massa en lichte gebruikers. Die continu moeten worden bereikt. Zijn boodschap: kijk niet naar Apple, maar naar een banaan. Want Every brand’s customer base is shaped like a banana. Die lichte gebruikers moeten worden bereikt door massamedia, liefst via video. Of dat nu lineaire of non-lineaire tv is. Gezien de groeiende populariteit van on-demandvideo lijkt het verstandig dat de leden van Screenforce zich verenigen op dit gebied, samen een banaan creëren. En zich niet alleen bekommeren om wie er de grootste banaan heeft….

 ---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. 

 

Laatste 10:

24-07-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Temptation Island vs Netflix
10-04-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van adressable tv
18-01-2019 | [Column] Marianne van Soomeren: De funnel op zijn kop
07-11-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
20-09-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: PAS OP: overstekende influencers
31-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie