[Column] Martijn van Lambalgen: Reorderline
13-06-2016 14:59:00 | Hits: 5393 | columnist: Martijn van Lambalgen | Tags:

Vorige week op een terras in Vancouver viel mijn blik op het bierglas. Plots zag ik dat de zwarte horizontale lijn onderaan het glas niet ter decoratie was, maar een betekenis had. Er stond namelijk reorderline bij. Ik weet achteraf niet of deze aangegeven reorderline op het glas, mij inderdaad had aangezet tot het eerder (en dus vaker) bestellen van een biertje. Misschien ging er een onbewuste werking van uit. Maar achteraf in bewuste, of eerder gezegd nuchtere toestand, valt zoiets altijd lastig te reconstrueren. ‘Ik persoonlijk kan wel even wachten met een leeg bierglas tot een volgende bestelling’, redeneer je dan. Het blijft in ieder geval fascinerend hoe adverteerders bij ieder stapje in de funnel jou willen verleiden om sneller, en dus vaker te bestellen. Het creëren van extra schaarste blijkt daarbij een handig middel te zijn. 

"Consumenten komen te voet en gaan te paard," zei ooit een wijs man tegen mij. V&D zit nog vers in het geheugen als voorbeeld waar klanten ter paard zijn vertrokken. In het geval van V&D kwamen de klanten nog wel heel eventjes terug op koopjesjacht voor de allerlaatste uitverkoop. Laatst kwam ik toevallig een artikel tegen die verslag deed van de laatste dag van uitverkoop in het laatste filiaal van V&D die nog open was. Gewoon omdat we al heel veel weten over hoe consumenten stapje voor stapje de marketingfunnel betreden, hieronder ook een relaas over hoe klanten ter paard vertrokken: 

“Rond half 10 renden ze naar binnen. Binnen een uur was bijna alles weg,” vertelt de filliaalmanager. “Alleen een paar kasten en meubels werden pas aan het eind van de ochtend verkocht.”

Velen lieten hun blijk van medeleven ook achter op meubels in de vestiging. Er staan teksten op als ‘Hoe triest?’ en ‘Dank je wel V&D voor al die jaren’.

De winkel werd symbolisch gesloten door Jan van B., die 76 jaar geleden de eerste klant van het filliaal was. Hij werd toen als 6-jarige in het zonnetje gezet als eerste bezoeker. “We hebben een laatste rondje met hem door de winkel gemaakt, een bijzonder moment voor allebei,” vertelt de filliaalmanager.

Er komt dus nog best wat emotie bij kijken als klanten afscheid van je moeten nemen als merk. Ik weet zelf ook nog mijn laatste aankoop bij de V&D: een gezelschapspel Iknow, waarschijnlijk gekocht rond Sinterklaas of Kerst. En zo kunnen we allemaal wel herinneren ooit een aankoop te hebben gedaan bij de V&D. Maar blijkbaar niet meer frequent genoeg.

Het goede nieuws is dat V&D online verder gaat zoals recent in het nieuws is verschenen. Hopelijk zal de reorderline bij V&D online gevoeliger gaan werken als offline. We gaan het op de voet volgen.

Martijn van Lambalgen is momenteel werkzaam als freelance onderzoeker en is oprichter van Breaking Beta 

www.lambresearch.nl
@lambresearch


Lees van Martijn ook:

11-04-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Wie overal is, is nergens
15-02-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Grazende kuddes
18-01-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Onze digitale contouren
15-12-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: Banner blindness geblocked
23-11-2015 | 
[Commercial Review] Martijn van Lambalgen: John Lewis, de kracht van emotie
03-11-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: LINDA.tv draait door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie