[Column] Martijn van Lambalgen: Systeem 1 of 2
19-07-2016 10:53:00 | Hits: 5790 | columnist: Martijn van Lambalgen | Tags:

Op een zaterdagavond gaat de deurbel. Je excuseert je visite even en loopt richting de deur. Een collectant zie je door het glas van de voordeur. Wat een raar tijdstip, meteen gevolgd met de gedachte dat het nu niet uitkomt. Je opent de deur kijkt de collectant aan en voordat ik een vriendelijke afwijzing kan doen, ziet de collectant aan mijn blik dat het er niet goed uitziet. Ik zie aan zijn blik dat hij mijn blik herkent, maar zeker niet van plan is om zich weg te laten sturen. In tegendeel... 

In een moment van een seconde was mijn intentie niet te doneren omgeslagen naar een gulle gift. Was het juist het ongebruikelijke tijdstip, was het het goede doel? Zou kunnen, ik  denk vooral doordat de jongen daar vastbesloten stond terwijl hij ook in een kroeg had kunnen staan.

Is dit wat Daniel Kahneman bedoelt met systeem 1 en 2? Waar systeem 1 staat voor de krachtige en snellere emotionele (ver)werking en systeem 2 voor de wat meer trage denken. Op systeem 2 wil de marketeer niet al teveel beroep doen, omdat de consument in dit systeem onder meer beter in staat is tegenargumenten te verzinnen en bijna automatisch meer in de weerstand zit. Maar als de target in de systeem 1- zone komt daarentegen... 

Maar terug naar het collecteren voor het goede doel. Laatst werd geschreven dat de populariteit van sportevenementen voor het goede doel blijft  doorgroeien. De alsmaar stijgende lijn in opbrengsten en de aandacht in de media die het oplevert voor de goede doelen, maken de evenementen erg welkom. Waarom zetten jaarlijks tienduizenden Nederlanders zich in voor deze evenementen? Volgens de Vrije Universiteit komt dit omdat Nederland van oorsprong een land is waar mensen veel aan maatschappelijke doelen bijdragen. Nederland is het land van particulier initiatief met het grootst aantal stichtingen en verenigingen. Steeds meer evenementen worden opgericht en komen jaarlijks terug.

Mijn collega’s bij 2gather bereiden zich nu voor op de KiKa run. Gezamenlijk moet er per dag 95 kilometer hardlopend worden afgelegd, gedurende 3 dagen. 

Deze afstand van 95 kilometer staat symbool voor de belangrijkste doelstelling van KiKa - Stichting Kinderen Kankervrij: in 2025 moet het genezingspercentage van kinderkanker naar 95% zijn gestegen. Op dit moment overlijdt nog 25% van de kinderen met kanker aan deze verschrikkelijke ziekte. Bovendien zijn er ieder jaar in Nederland 500 nieuwe kinderen waarbij de diagnose wordt gesteld.

Dus team 2gather for KiKa. Wilt u ook sponsoren

Martijn van Lambalgen is momenteel werkzaam als Research Consultant bij 2gather.

www.2gather.nl
@2gather
@lambresearch

 

Lees van Martijn ook:

13-06-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Reorderline
11-04-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Wie overal is, is nergens
15-03-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Verkeerde wachtrij
15-02-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Grazende kuddes
18-01-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Onze digitale contouren
15-12-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: Banner blindness geblocked
23-11-2015 | 
[Commercial Review] Martijn van Lambalgen: John Lewis, de kracht van emotie
03-11-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: LINDA.tv draait door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie