[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content
11-04-2019 15:27:00 | Hits: 2597 | columnist: Marvin Jacobs | Tags:

In Nederland zetten 2,2 miljoen mensen geregeld een koptelefoon op om te luisteren naar een podcast, zo stelden de onderzoekers van MeMo2 deze maand vast. We sluiten daarmee aan bij een grote internationale trend: afgelopen maand luisterden wereldwijd grofweg 500 miljoen mensen naar een podcast. Daarmee is dit het snelst groeiende medium ter wereld. Interessant. Een medium met zo’n groot publiek, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting? 

Specifieke behoefte

Een paar weken geleden werd in de VS Skimm This gelanceerd. Deze podcast brengt dagelijks de skim of the day: het meest complexe nieuwsverhaal van die dag, teruggebracht tot begrijpelijke proporties. In ongeveer 10 minuten word je snel en helder bijgepraat over de Brexit, de belastingaangifte van Trump of de situatie in Venezuela. De afleveringen verschijnen elke werkdag om precies 17:00 uur (New York-tijd). Wie de hele dag op zijn werk bezig en het nieuws niet heeft gevolgd, kan zich tijdens de reis van werk naar huis snel laten bijpraten. Geen verzameling headlines, maar verdieping; bondig en beknopt.

Een dagelijkse podcast die inzoomt op het belangrijkste nieuws, daar zijn er meer van. Wat interessant is aan Skimm This, is dat het nog meer dan deze concurrentie inzet op een hele specifieke behoefte van gebruikers, op een heel specifiek moment. Met een volle agenda heb je niet altijd het geduld en de tijd om te luisteren naar een 25 minuten durende podcast om met alle details over de politieke situatie in Algerije. Nee, dan wil je weten wat de kern van het onderwerp is, bondig samengevat door goede journalisten. Skimm This speelt daarop in.

De juiste stemming

Ook andere partijen zitten niet stil. Ondanks het succes van The Daily ziet The New York Times – net als de makers van Skimm This – in dat deze show niet voor iedereen de juiste vorm is op elk moment van de dag. Om met audio goed in te spelen op de behoeftes van gebruikers, heeft The New York Times verschillende stemmingen gedefinieerd: relaxed, catch-up en betrokken. Bij die eerste past The Daily: je hebt de tijd om naar een interessant verhaal te luisteren. Voor de tweede stemming is een flash briefing ontwikkeld, voor als je via je smart speaker even snel bijgepraat wil worden. De betrokken stemming richt zich op mensen die iets willen doen. Hiervoor ontwikkelt The New York Times interactive audio-experiences, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsquiz.

Deze aanpak is meer dan interessant. Door stemmingen te onderscheiden, stelt The New York Times namelijk de behoeftes van gebruikers centraal. Daarnaast kijkt het nieuwsmerk naar audio in de breedte: wat voor content is passend op welk moment en in welke vorm? Het onderscheid tussen podcasts en smartspeakers-content vervaagt.

Fluïde content

Ik ben ervan overtuigd dat dit de richting is waarin audio zich gaat bewegen: permanent oproepbaar via je smart speaker, horloge, telefoon, dashboard van je auto, of welk apparaat dan ook, en aansluitend bij jouw behoefte op dat specifieke moment. Vlak voor je de auto in stapt, krijg je kort het belangrijkste nieuws. Eenmaal op de snelweg heb je de tijd om je te laten verrassen door te luisteren naar een nieuwe aflevering van je favoriete audioserie. En voordat je achter je bureau gaat zitten, hoor je kort een prikkelende talk van een scherpe denker: inspiratie voor de werkdag. Op de terugweg krijg je alvast wat ideeën aangereikt voor het avondeten in de vorm van culinaire content. 

Onze behoefte aan inspirerende verhalen, het laatste nieuws of praktische informatie zal niet veranderen. De vorm waarin we dit tot ons nemen wél. Audio zal daarbij een steeds grote rol spelen: het wordt een soort fluïde content die razendsnel verandert van vorm en in omvang. Afhankelijk van de gebruiker, voorkeuren en het moment. Innovatieve frontrunners zoals The New York Times anticiperen daar nu al op. 

www.theskimm.com
www.nytimes.com

--

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne.
www.airborne.audio

Laatste 10:

09-02-2019 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom de podcast dit jaar doorbreekt in Nederland
20-12-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De beste podcasts van 2018
17-12-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De Hema heeft iets buitengewoon krachtigs in handen
06-11-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Wat ik heb geleerd van het maken van The Journey
18-06-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Podcast Day: zoeken naar de geheimen van een nieuw medium
28-05-2018 | [Column] Marvin Jacobs: De beste nieuwe podcasts
10-04-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling
19-02-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Wat Nederlandse media kunnen leren van de LA Times
19-12-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 2)
08-12-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie