[Column] Marvin Jacobs: Podcast revival is onderdeel van brede ontwikkeling
10-04-2018 13:25:00 | Hits: 2338 | columnist: Marvin Jacobs | Tags:

Amerikanen luisteren vaker, langer en in grotere getale naar podcasts dan vorig jaar. Dat blijkt uit het net verschenen onderzoek The Infinite Dial. Edison Research brengt hierin jaarlijks het Amerikaanse mediagedrag in kaart. Voor podcast believers zoals ik, een moment om naar uit te kijken. Dit is het belangrijkste onderzoek naar hoe podcasts worden beluisterd. De Verenigde Staten zijn ’s werelds grootste podcast-markt, daarom zijn de ontwikkelingen daar ook voor ons hier aan de andere kant van de oceaan relevant. 

Het rapport bewijst dat podcasts in de VS definitief een plek in het medialandschap hebben veroverd. Kan ook niet niet anders, want afgelopen jaar dienden de voorbeelden hiervan zich in overvloed aan. We zagen bijvoorbeeld dat er steeds meer en betere shows werden gemaakt, dat grote platforms als Google en Spotify het medium integreren in hun diensten en dat adverteerders in 2017 bijna het dubbele aan spendeerden aan podcasts (220 miljoen dollar) dan het jaar ervoor. Edison Research stelt vast dat 26 procent van de Amerikanen - en dat zijn er 73 miljoen - minimaal een keer per maand naar een podcast luistert. 

Het aantal Amerikanen dat in 2016 een smart speaker bezat, is in 2017 ruimschoots verdubbeld

De grootste verrassing van onderzoek zat ‘m, wat mij betreft, in de cijfers over de razendsnelle opmars van de smart speaker - dat gaat namelijk nóg weer sneller dan eerder werd voorspeld. In 2016 bezat 7 procent van de Amerikanen een Alexa, Google Home of HomePod van Apple, in 2017 is dat ruimschoots verdubbeld tot 18 procent. Oftewel: 51 miljoen Amerikanen bezitten nu een speaker waaraan ze hun boodschappen doorgeven en die hen vertelt welke route ze moeten nemen om files te vermijden.

Deze nieuwe technologie verandert het mediagedrag in huis, zo onderzocht hetzelfde Edison Research een paar maanden geleden in het Smart Audio Report. De tijd die wordt besteed aan luisteren, gaat - hoe kan het ook anders - ten koste van andere media. Het allergrootste slachtoffer is traditionele radio, daarna volgen de schermen: ongeveer een derde van de smart speaker-bezitters kijkt minder naar smartphone, televisie of computer. En wat wordt beluisterd op de smart speakers? Muziek, uiteraard. Maar daarnaast ook veel podcasts: ruim een kwart van deze groep zegt er substantieel meer naar te gaan luisteren.

Mocht er nog iemand rondlopen die dacht dat de podcast een grappige, tijdelijke hype is, dan is nu het moment om je achter de oren te krabben. Deze revival is onderdeel van een veel bredere ontwikkeling: wij gaan onze oren en onze stem gebruiken om te communiceren met apparaten. De smart speaker neemt in razend tempo de taken over van de weer-, verkeer- en nieuws-apps op de smartphone. En de podcast revival heeft inmiddels bewezen dat onze honger naar goede verhalen prima te stillen is met alleen audio. 

Wij gaan onze oren en stem gebruiken om te communiceren met apparaten 

De afgelopen decennia hebben wij onszelf aangepast aan de technologie. We hebben onszelf aangeleerd om naar schermen te kijken, door menu’s te scrollen, op buttons te klikken en door plaatjes te swipen. Zodra we ’s ochtends opstaan, zijn we bezig met schermen. Het resultaat: vergroeide nekwervels, massale bijziendheid en een verdampt concentratievermogen. Wie kan er nog een gesprek voeren zonder te worden afgeleid door melding van zijn smartphone? De technologie heeft ons fysiek, mentaal en sociaal veranderd.

Al zo’n beetje sinds er mensen zijn, wisselen we verbaal informatie uit. Hardop een vraag stellen en vervolgens luisteren naar het gesproken antwoord, staat evolutionair gezien dichter bij ons dan op een priegelig toetsenbordje letters intikken om vervolgens informatie vanaf een schermpje te lezen. Met de smart speaker, lijken de rollen - eindelijk - omgedraaid. De technologie past zich deze keer aan ons aan. We kunnen doen waar we goed in zijn: praten en luisteren.

---

Marvin Jacobs is Editorial Director bij creatief online bureau Born05 en creatief inhoudelijk eindverantwoordelijk voor The Journey, een podcast van KLM. Op deze plek schrijft hij over de ontwikkelingen in de wereld van podcasts.

www.born05.com
@marvinjacobs

 

Lees ook:

19-02-2018 | [Column] Marvin Jacobs: Wat Nederlandse media kunnen leren van de LA Times
19-12-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 2)
08-12-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)
17-10-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Haatzaaiers laten podcasts links liggen
15-09-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom slaat een 13 jaar oud medium pas nu aan?
11-07-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De zeven beste podcasts van dit moment
07-06-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Branded podcasts veelvuldig bekroond
09-05-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Leren van podcast S-Town
12-04-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom ik niet meer zonder podcasts kan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie