[Column] Mat Heffels: Hoe NRC zich in het mes van Google stort
30-04-2015 16:49:00 | Hits: 4026 | columnist: Mat Heffels | Tags:

Omdat ook rechtse mensen steeds minder lezen, gooit Reed Business, onderdeel van de hoe verzin je het RELX Group, weekblad Elsevier en Arendo Joustra in de uitverkoop. Een oplage van een kleine 84.000 – weliswaar HOI, maar toch een aardige indicatie – is blijkbaar niet genoeg.

Als ik Pijper Media was, deed ik een package-bod op Elsevier en Landleven, desnoods inclusief Arendo maar dan wel met korting. Schuift naadloos in de portfolio daaro. Als ik New Skool was, deed ik even niets. Als Sanoma al helemaal niet en als Audax zou ik er nog eens heel goed over nadenken.

Dat minder lezen behoeft enige nuance. Het is minder omdat het korter is. Volgens een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) leest 50 procent van de ondervraagden nog geen 10 minuten per dag. Dat is zelfs inclusief digitaal lezen, maar exclusief ondertitels, dat wel.

Daarom heb ik zo mijn twijfels over het business model van een titel als pakweg Adformatie. Tegen de tijd dat je je zou moeten registreren om verder te lezen in Adformatie Online, heeft de gemiddelde ‘lezer’ al genoeg gezien. Nog even afgezien van het feit dat je natuurlijk nooit vrijwillig naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres moet afstaan aan marketeers en reclame-mensen, als je spambox je lief is. Ik zelf heb iets soortgelijks met het FD. Sinds ik al mijn aandelen heb verkocht om de economie rechtstreeks te stimuleren, hoef ik zelfs die 5 gratis artikelen bij registratie niet meer.

Dit verschijnsel verklaart waarom Google News zo’n bedreiging vormt voor de journalistiek. Elke ochtend even 9 minuten koppen scannen, ’s avonds een herhaling op het Journaal en je bent bij. 1 minuut over om leuke dingen te doen. Ik heb wel eens meer moeite gehad om gecompliceerde dingen eenvoudig uit te leggen.

Google, het woord is gevallen. Google dus, (sorry, even SEO-techniekje tussendoor) komt nu met het

Digital News Initiative (DNI). De komende drie jaar wordt in Europa 150 miljoen euro geïnvesteerd in de digitale nieuwswereld; productontwikkeling, research, innovatie en opleiding.

Ik zal toch niet de enige zijn die zich realiseert dat Google dat niet uit altruïsme doet? Elke parasiet weet dat je je gastheer wel moet laten leven om je vol te kunnen blijven vreten.

In Nederland is NRC Media uitverkoren om zich in dat tweesnijdende mes te storten.

Overigens wist het eerder genoemde onderzoek van het SCP ook te melden dat 86% van de ondervraagden tenminste 3 uur per dag naar beeldmateriaal kijkt. Google heeft de redding van de journalistiek dus al gewoon in huis: YouTube.

Natuurlijk ben ik wel ingegaan op de hartelijke uitnodiging van Google aan alle Europese uitgevers en iedereen die zich bezighoudt met de digitale nieuws industrie om mee te doen aan een of meerdere programma’s van DNI. Ik heb het formulier ingevuld en alle vakjes aangevinkt. Hoefde trouwens alleen maar mijn naam, bedrijfsnaam en e-mailadres in te vullen. De rest was waarschijnlijk al bekend.

Binnenkort neemt iemand van het bedrijf contact met me op.


Mat Heffels is bladenmaker pur sang.

Lees ook:

26-03-2015 | [Column] Mat Heffels: SEKS EN SEO



 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie