[Column] Mat Heffels: SEKS EN SEO
26-03-2015 17:13:00 | Hits: 4992 | columnist: Mat Heffels | Tags:

Hallo fans!

Het feit dat u dit leest, dat we dit hele nieuwsbriefje weer eens een kwalitatieve impuls kunnen geven, betekent dat we de censuur van uw hoofdredacteur gepasseerd zijn en dat we dus niet of nauwelijks sponsors gaan beledigen.

Dat dit in het geval van de voorheen grootste uitgever van publiekstijdschriften betekent dat ik er dus bijna niets meer over kan zeggen: soit erover! Net nu ze weer een beetje winst maken! Dat ik, om maar eens wat te noemen, een niet nader aan te duiden Media Groep niet kan complimenteren met zijn archeologisch verantwoorde aankoopbeleid: jammer. Dat ik vanwege SEO-analfabetisme mijn eigen koppen niet meer mag verzinnen, begrijp ik ook: je kunt van een zoekmachine nu eenmaal niet dezelfde sofisticatie verwachten als van mijn hoogopgeleide, knappe en goedgebouwde lezers.

Volledigheidshalve wijs ik er graag op dat er ook sponsors zijn die ik nog nooit beledigd heb: bij NRC bijvoorbeeld, kan ik gewoon niets bedenken. Trots ben ik onderwijl op de email die ik via de NVJ mocht ontvangen, waarin een aantal oud-collega’s – sommigen echt stókoud – aangeven het nog steeds een eer vinden om regelmatig door mij beledigd te worden. Ik spreek zelf liever van kritisch volgen.

Brengt mij naadloos bij de Wendy. Dat is een tijdschrift dat vernoemd is naar de gelijknamige televisiepresentatrice, zoals de Linda… afijn, dat had u al begrepen. Lijkt speciaal bedoeld voor vrouwen die de Linda een beetje te eng vinden en al helemaal niet naar het journaal durven kijken. Over beledigen gesproken! Zowel qua intelligentie als qua misantropie.

Ze schijnen de winkel uit te vliegen, de Wendies, dus ik aarzel om door weer en wind naar de kiosk te gaan. Als ze zijn uitverkocht, ben je voor niets gegaan, als er nog grote stapels liggen, kan je tegenwoordig ook helemaal niemand meer vertrouwen. Ik ga toch en verdomd: uitverkocht! Althans niet te vinden in mijn kiosk. Interessante marketingstrategie wel.

Nu ik er toch was, sinds lange tijd weer eens, was ik volledig bereid om de vernieuwde Opzij, met gratis Ophij mee te nemen. Ook niet te vinden. Ook uitverkocht?

Wij leven in een land waarin de Wendies en feministische tijdschriften de kiosk uitvliegen?

Jezussen lagen er nog zat, veelzeggenderwijs. De Jezus is een tijdschrift over de zoon van God, zoals de Wendy en de Linda over respectievelijk…

Kom ik, via een confessionele u-bocht, bij Moslim Vandaag Magazine. De tijdschriftenbranche bruist, net wat u zegt. Een ietwat curieuze titel voor een kwartaalblad, maar goed. Die is zeker niet uitverkocht, want bij het online gaan van dit periodiek nog niet eens verschenen. Ik heb de cover al gezien. Met teksten als ‘De wereld van de halalcertificering ontrafeld.’ Mijn advies: maak de stapels in de kiosk niet te groot. Het magazine is bedoeld als tegengeluid tegen de kritiek op de Islam, begrijp ik. En, daar kon je de klok op gelijk zetten, dat tegengeluid krijgt in juni tegengeluid in de vorm van een Mohammed-glossy. Soms zijn het net protestanten, die moslims, die beginnen ook bij het minste of geringste verschil van mening voor zichzelf. Je kunt je afvragen of een tijdschrift vandaag de dag wel het meest geschikte medium is voor een tegengeluid, maar met televisie is ook al iets geprobeerd, meen ik me te herinneren. Waarmee ik natuurlijk geenszins wil beweren dat de moslimgemeenschap marketingtechnisch een tikje achterloopt. Ik beledig nog liever sponsors.

Ondertussen vraag ik me af wat er toch geworden is van de OKKI, Onze Kleine Katholieke Illustratie.

Mat Heffels is bladenmaker pur sang
www.matsbv.nl