[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets
19-11-2020 14:18:00 | Hits: 1461 | columnist: Mike Hendrixen | Tags:

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren. Niet het gebruikelijke feestje met BN’ers, streamers en influencers, maar een Covid-proof launch party. Concurrent Microsoft zette een paar weken geleden ook, zonder veel fanfare, een nieuwe machine in de markt. Beide supermodern en innovatief en op een punt merkwaardig ouderwets.

November gaat de geschiedenisboeken in als bijzondere maand. Natuurlijk was er een presidentsverkiezing in Amerika en tierde Covid-19 flink rond. Maar voor miljoenen gamers wereldwijd, is november 2020 vooral de maand van de lancering van twee nieuwe consoles (spelcomputers voor de leek). Zowel Sony als Microsoft zette respectievelijk de PlayStation5 en Xbox One Series X in de markt. Misschien heb je er iets van meegekregen. De verhalen gingen vooral over tekorten. Gamers die de console niet vooraf hadden besteld, kwamen van een koude kermis thuis, want er was geen voorraad. Iets wat overigens met iedere consolelancering gebeurt. Er is echter nog iets vreemds aan de hand, waar bijna niemand het over heeft.

De gamesindustrie staat bekend om zijn constante innovatiedrang. Deze branche was de voortrekker van technologieën als dvd, Blu-ray, virtual reality, augmented reality, online communicatie en fotorealistische graphics. Ook worden met de nieuwe consoles stappen gezet die een paar jaar geleden niet mogelijk werden geacht. Toch blijft deze vooruitstrevende branche hangen aan een ouderwetse ronde disc. In de moderne wereld, waar het overgrote gedeelte van media digitaal verspreid wordt, houden de consolebouwers vast aan het ouderwetse schijfje. En dat is minstens vreemd te noemen, toch?

Nu behoeft het blijven vasthouden wel enige nuance. Iedere nieuwe Xbox en PlayStation is namelijk verkrijgbaar in twee configuraties. Consumenten kunnen kiezen uit the real thing. Een krachtige machine met een disclade of een beduidend lichtere (en goedkopere) versie waar enkel digitale titels gespeeld kunnen worden. Vraag iemand buiten de branche om een voorspelling over wat de populairst gaat worden en het antwoord is de digital only-versie. Zeker als je naar het tijdsbeeld kijkt. Toch is dat de foute aanname. Gamers kiezen wereldwijd toch voor de console waar je nog een disc in kunt proppen.

Nostalgie, struisvogelgedrag of iets anders? Het is een bijzondere keuze die haaks staat op het consumentengedrag. Gedreven door de pandemie maakt de digitale mediaconsumptie namelijk een explosieve groei mee: nog nooit keken en en luisterenden we zoveel Spotify, Apple Music, Netflix, Disney+ en ebooks. Een grote gamesuitgever berichtte onlangs dat het afgelopen jaar meer dan de helft van alle games digitaal over de toonbank gingen. Een trend die de hele markt ziet en versneld wordt door het de gedeeltelijke lockdown. Toch lijken gamers niet compleet afscheid te kunnen nemen van die oude vertrouwde schijf. Wie dieper in het ecosysteem duikt, begrijpt dat. Een gamer die zijn games fysiek koopt, doet dat niet enkel om de titel te spelen. Het is tevens de garantie dat een volgende aankoop een stuk goedkoper is. De tweedehands markt doet het namelijk nog steeds goed en daarnaast doet een doosje het beter met pakjesavond dan een digitale code.

De spelcomputermarkt bevindt zich in een spagaat tussen digitaal en fysiek. Een situatie die ook met de komst van nieuwe consoles nog minstens een jaar of zeven, acht standhoudt. Digitaal en fysiek kunnen makkelijk naast elkaar bestaan, lijkt de consensus. De vraag is natuurlijk of dit model futureproof is. Staat het een mogelijke omslag en massale acceptatie van gamers naar all digital niet enkel in de weg? Ondanks de hink-stap-sprong in het digitaal versus fysiek vraagstuk, blijft de gamesindustrie de plek waar het gebeurt. De plek waar marketingmogelijkheden nog voor het oprapen liggen en waar er continu vernieuwd blijft worden. Op dat ene puntje na natuurlijk.

---

Mike Hendrixen heeft met 15 jaar ervaring sterke roots in de gamesindustrie. Hij was marketingdirecteur bij Codemasters en was in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de lancering van diverse Formule 1-games en voor de Europese herpositionering van Colin McRae-games. Mike is oprichter en mede-eigenaar van Vertigo 6.

In augustus 2020 was Mike te gast bij Nederlands MediaNetwerk TV.

Kijk dat interview hier

www.vertigo6.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie