[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019
24-08-2019 07:33:00 | Hits: 3331 | columnist: Mike Hendrixen | Tags:

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen.

’s Werelds grootste gamesbeurs

Gamescom is een zesdaagse beurs voor zowel consumenten als bedrijven, met meer dan een half miljoen bezoekers en 200.000 m² aan beursoppervlakte. Dat staat gelijk aan twintig voetbalvelden. Consumenten staan urenlang in de rij om een voorproefje te krijgen van de nieuwste games in de entertainment area, dat ruim tien hallen bestrijkt. Bedrijven, media en ontwikkelaars ontmoeten elkaar in de besloten, 5 hallen tellende business area. Alle Duitse mainstreammedia zijn present en doen uitgebreid verslag van de opening en de nieuwste aankondigingen. RTL Duitsland geeft zelfs dagelijkse updates. In Nederland trapt het Jeugdjournaal af met een item van 3,5 minuut en plaatsen onder meer NOS, Hart van Nederland en Tweakers nieuws afkomstig van de beurs. Zelfs de burgemeester van Keulen en de premier van de deelstaat Nordrhein-Westfalen zijn aanwezig.

Geen niche meer

Met meer dan 500.000 bezoekers is gamescom een van de grootste meerdaagse betaalde evenementen van Europa en is er van een niche al lang geen sprake meer. Toegegeven, het merendeel van de bezoekers voldoet aan het clichébeeld van de gamer: jonge mannen tussen de 12 en 30 jaar die lijken op je buurjongen. Maar waar gamers vroeger werden afgeschilderd als een stelletje nerds, hebben fastmovers en IT-werkgevers door dat deze groep juist super interessant is: slimme gasten die geld te besteden hebben. Deze millennials zijn behoorlijk loyaal aan hun favoriete merken, maar lastig te bereiken via tradionele en online media. Je kunt dus niet vroeg genoeg beginnen met het omarmen van deze doelgroep. Daarom experimenteren steeds meer bedrijven met esports en gaming, en is het aantal non-gaming exposanten op gamescom hoger dan ooit. SAP, Vodafone, Netflix, Mercedes, Ford, Amazon, Facebook en McDonald's. Ze pakken dit jaar allemaal fors uit in Keulen. Een aantal worstelt nog met de connectie met de doelgroep, maar bij de stand van McDonald’s stond zelfs op dalmomenten een enorme rij.

Tussenjaar

Maar 2019 is voor gamepartijen echt een tussenjaar. De PlayStation 4 en Xbox One zitten aan het einde van hun lifecycle en de consument wacht met smart op de opvolgers. Dit heeft ogenschijnlijk ook effect op de uitgevers. De stands zijn dit jaar aanzienlijk kleiner en de beursvloer staat dit jaar vooral vol met sequels en spin-offs. Naast de nieuwe game Cyberpunk 2077, zijn vooral de nieuwe iteraties van Need for Speed, Call of Duty, Borderlands en Farming Simulator de grote publiekstrekkers. De Fortnite-hype lijkt voorbij en gamers duiken weer massaal op FIFA en Minecraft. De komst van een nieuwe generatie consoles laat de markt ook weer zoemen over een potentiële nieuwe Grand Theft Auto (GTA), maar uitgever Rockstar houdt zich angstvallig stil en bewaart de grote aankondiging voor een eigen momentum.

Vertigo 6 

Wij, Vertigo 6, werken voor meerdere partijen in de games-industrie, waaronder gameuitgevers Electronic Arts, Koch Media, Jagex, Mindscape, Bungie en Wired Games en hardwarepartijen zoals ASUS, Logitech en ASTRO. Wij vertegenwoordigen onze klanten op gamescom en helpen ze aan afspraken met media en influencers, zodat deze voldoende tijd krijgen om alle nieuwe producten als eerste te testen. Dit jaar zijn we met een team van acht man aanwezig, verdeeld over de stands van onze klanten. We maakten meer dan 250 afspraken met gaming-, tech- en mainstreammedia, esporters en gaming-influencers. Zelf had ik deze week een vrije rol en bezocht ik klanten, leveranciers, media en partnerbureaus uit het buitenland.

www.gamescom.global
www.vertigo6.nl

 

Mike Hendrixen heeft, met 15 jaar ervaring, sterke roots in de gamesindustrie. Hij was Marketing Director bij Codemasters en was in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de lancering van diverse Formule 1-games en voor de Europese herpositionering van legendarische Colin McRae-games. Mike is oprichter en mede-eigenaar van Vertigo 6.


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie