[Column] Monika Jak: Ga eens ongezien viral
15-06-2015 09:12:00 | Hits: 3785 | columnist: Monika Jak | Tags:

“Dakloze man krijgt huis”, “Militair is toch bij afstudeerceremonie van dochter”, “Twee blinde Indiase zusjes uit arm gezin zien voor het eerst”, “Leerling schrijft hartverwarmende brief aan homoseksuele leraar”: het zijn een paar voorbeelden van aankondigingen van virals.

Je kunt er uren mee bezig zijn: het bekijken van al dat hartverscheurends. Meestal word je ook aangemoedigd dit te doen. Met wervende teksten als “…you won’t believe what happens next” of  “this video will make you cry”, of zelfs “if you don’t cry, you are heartless”.

Uiteraard wordt je ook aangemoedigd het te delen: “please share to inspire the world!” Het is een kolkende, niet afhoudende stroom van goeddoende mensen, verrassend fitte bejaarden die inbrekers op hun nummer zetten, helden die dieren uit kolkende rivieren redden, zichzelf wegcijferende individuen die hele volksstammen op de been krijgen om een dorp te redden en ga zo maar door.

Een enkele keer (en dat blijven de beste) is het een ‘spontaan’ geplaatst filmpje dat toevallig opduikt en een hit wordt. Steeds vaker zijn ze het resultaat van professionele viral marketing.

Listig in elkaar gestoken. Onze emoties kunstig bespelend. Geen ontkomen aan.

Toch merk ik – nadat ik er een paar achter elkaar heb bekeken – dat ik geïrriteerd raak. Ze zijn simpelweg té mooi om waar te zijn. En de beste zijn bedacht door onze vakgenoten. Bedacht. Om mij te raken. Ik word bespeeld door iets wat niet echt is, of op z’n minst is geënsceneerd. Voorstellingen van hoe mooi de wereld zou kunnen zijn, hoe veel goed mensen zouden kunnen doen voor elkaar. En of ik wel de merknaam even wil onthouden. Of wil klikken op de stoet aan banners en advertenties op de betreffende website.

Er is nog een andere oorzaak van mijn irritatie: als je er maar lang genoeg naar kijkt, wordt je een steeds grotere loser. Wanneer heb ik voor het laatst een dorp gered? Een neushoorn behoed voor afslachting? Een orgaan gedoneerd? Een blinde ziende gemaakt? Godzijdank ben ik druk met mantelzorg, anders zou ik me helemaal waardeloos gaan voelen.

Wat mij verder irriteert bij deze stroom van tranentrekkers is dat goeddoen blijkbaar niet ongezien mag blijven. Daar moet verslag van worden gedaan. Of er moet voor worden gecrowdfund. We moeten het allemaal gadeslaan, zien, weten, horen, sponsoren en vooral filmen. Sta je op voor iemand in de tram, film het! Laat je een gehandicapte voor bij de slager, film het! Leg je een hand op iemands schouder, film het! Zoom vooral ook in op de traan. Zorg voor een mooie vertraging in de edit. En zet er een hartversmeltend muziekje onder.

Vergeet het niet openbaar te delen en te verzoeken om het opnieuw te delen, zo dat niet al spontaan gebeurt.

Viral gaan; het is een vak geworden, terwijl het wat mij betreft – als het om goeddoen gaat – een tweede natuur moet zijn. In alle bescheidenheid en zonder applaus. 

 

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en grondlegger van Monikalogie

www.defabriek.nl
www.monikalogie.nl
 

 

Lees van Monika ook:

12-05-2015 | Monika Jak: Voor wat het waard is
14-04-2015 | Monika Jak: Heel gewoon en niet bijzonder
11-03-2015 | Monika Jak: Vrij onverveerd
11-02-2015 | Monika Jak: Ziende blind
11-12-2014 | Monika Jak: Boerenpummel
11-11-2014 | Monika Jak: Heb je effies?
13-10-2014 | Monika Jak: Profiteer van dit uitzonderlijk aanbod!!!
04-09-2014 | Monika Jak: Alsof je een emmer leeggooit
04-08-2014 | Monika Jak: Ik trakteer op ijsjes!
03-07-2014 | Monika Jak: Dappere dodo

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie