[Column] Monika Jak: Menselijk verantwoord ondernemen
11-02-2016 11:59:00 | Hits: 3338 | columnist: Monika Jak | Tags:

Als ik buiten loop, waar dan ook, tel ik wel eens peuken op de grond. Het is een smerig en deprimerend zelfopgelegd taakje. Op sommige plekken zijn het er simpelweg te veel, raak ik de tel kwijt. Waarom doen mensen dat? Waarom neemt men niet de moeite om (gemiddeld) tien stappen te lopen richting een vuilnisbak?

Ander voorbeeld: veel mensen schijnen zich als beesten te gedragen in hotelkamers. Of laten de kamer op beestachtige wijze achter. Het geweten, zo dat al een rol speelt, wordt gesust met de gedachte dat de financiële vergoeding (“Daar betaal ik toch voor..!”) afdoende tegenprestatie is. 

Het tv-programma Rambam bracht onlangs een item over de wantoestanden in de schoonmaaksector bij hotels, waar sprake is van structurele onderbetaling doordat met geen uren vergoedt maar schoongemaakte kamers. Als ludiek bedoelde tegenactie werd hotelgasten gevraagd hun hotelkamer zelf schoon te maken; velen reageerden daar welwillend op.

Het is een bekend mechanisme waar wij communicantjes veelvuldig gebruik van maken. Zodra we in staat zijn abstracte systemen terug te brengen naar de menselijke maat, snapt men de directe en indirecte effecten van eigen handelen opeens wel. In een dieetprogramma wordt in een kruiwagen de wekelijkse hoeveelheid snacks binnengereden, en de snacker in kwestie heeft opeens wel zicht op de eigen inname. Na het zien van de erbarmelijke omstandigheden van de plofkip, pakken we de blije kip producten uit het schap. De vluchtelingencrisis wordt effectief samengevat in een beeld van een verdronken kind liggend in de vloedlijn en opeens komt het wel binnen.

Ik introduceer hier in dit verband graag een nieuwe marketingterm: menselijk verantwoord ondernemen. Uitgangspunt is dat we onze communicatie- en marketingacties gaan richten op de mens. En ik bedoel dan nadrukkelijk niet het oppervlakkig gebruikmaken van de menselijke psyche die medelijden krijgt bij het zien van hongerende kindertjes of wanhopige dorpelingen na een aardbeving en dan geld stort. Ik bedoel een campagne gericht op de mens als redelijk DOORdenkend wezen. Die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen handelen. Die inzicht verwerft in álle effecten van de eigen wandel en handel; niet alleen in die voor de eigen portemonnee. Van wat te doen met een sigarettenpeuk, hoe gedraag ik mij in een hotelkamer, tot de aankoop van een kip.

Grote vraag is natuurlijk: wie is de afzender van de campagne? Wie verstrekt de budgetten? Antwoord is: het is kosteloos. We hoeven alleen maar ons rijk gevulde brein te raadplegen om onze opdrachtgevers ertoe aan te zetten. Verantwoordelijkheid nemen als vakmensen. Bij elke opdracht is vanaf vandaag menselijk verantwoord nemen onze leidraad. Wij horen namelijk bij die categorie mensen die wél door kan denken. Die wél de consequenties van onze adviezen en creaties kan overzien. Toch?! 

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en grondlegger van Monikalogie.

www.twitter.com/monikajak

 

Lees van Monika ook:

11-01-2016 | [Column] Monika Jak: Van nature
09-11-2015 | [Column] Monika Jak: Ont-moeten
08-10-2015 | [Column] Monika Jak: Wie durft?
16-09-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij

11-08-2015 | [Column] Monika Jak: Massa is kassa
13-07-2015 | [Column] Monika Jak: Grieks genoegen
15-06-2015 | [Column] Monika Jak: Ga eens ongezien viral
12-05-2015 | [Column] Monika Jak: Voor wat het waard is
14-04-2015 | [Column] Monika Jak: Heel gewoon en niet bijzonder
11-03-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij onverveerd
11-02-2015 | Monika Jak: Ziende blind
11-12-2014 | Monika Jak: Boerenpummel

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie