[Column] Monika Jak: N = altijd 1
02-08-2016 13:39:00 | Hits: 5734 | columnist: Monika Jak | Tags:

Ik ben vanwege ‘persoonlijke omstandigheden’ die zich laten raden, een tijdje afwezig geweest in deze rubriek. Geen idee of iemand me heeft gemist. Los van een enkel mailtje van de redactrice, heb ik geen berichten ontvangen. Dat riep bij mij de vraag op: Waarom doe ik dit eigenlijk? (Geld kun je direct wegstrepen, want voor deze column krijg ik nada) Mijn afwezigheid wordt niet opgemerkt. Mijn aanwezigheid wel?

De persoonlijke omstandigheden hadden inderdaad van doen met sterfgevallen heel dicht bij huis. En in dat licht wordt veel futiel. De onherroepelijkheid van de dood, maakt dat heel veel relatief wordt. De eindeloze reeks van dingen waar je je onder normale omstandigheden druk om maakt, vallen weg. Allemaal onzinnig en onbelangrijk. Deze column viel daar ook onder. Even niet. Even geen inspiratie ook. Geen onderwerp dat niet kon wachten. Maar nu sta ik toch voor deze vraag: pak ik de draad van deze columns weer op? “Kunnen we je weer inplannen?”, vraagt de redactie.

Mijn columns krijgen behoorlijk wat hits. Vind ik althans. Meer dan achtduizend soms. Achtduizend mensen die het gelezen hebben? Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. We klikken maar wat. Lezen hooguit een kop en eerste zin, om te kijken of er wat van onze gading bij is. Het gaat me ook niet om de kwantiteit van het aantal lezers. Mijn column is niets meer en minder dan een idee of een mening waarvan ik denk dat anderen daar wat aan zouden kunnen hebben.

Is het daarvoor belangrijk dat je enige vorm van respons krijgt, behalve dan een tellertje die de hits bijhoudt? Is persoonlijk contact en interactie een randvoorwaarde?

In ons vak is het antwoord daarop ja. Van grote groepen, maken we een ‘persona’. De massa brengen we terug tot één echte mens, waarbij vooral haar of zijn mediagedrag bepalend is voor de keuzes die we in communicatie maken. Haar of zijn overtuigingen en voor- en afkeuren zijn bepalend voor de inhoud van de boodschappen, voor concept, taal, toon en campagne. Persoonlijke interactie proberen we in de al dan niet digitale ‘reizen’ van klanten in te brengen. En dan maar hopen dat we komen tot het n=1 niveau. Dat onze boodschappen echt aankomen.

Beste mijn-column-lezer: n is natuurlijk altijd en per definitie 1. Welke boodschap we ook uitzenden: hij komt bij elk individu op hoogstpersoonlijke wijze binnen. In het lijstje met krachtige communicatie-instrumenten staat het persoonlijke gesprek niet voor niets nog altijd op nummer 1.

En het is waar: ik voer liever een persoonlijk gesprek met iemand (al dan niet gefilmd, want dat kan ik ook - ideetje redactie!) dan dat ik een column zit te tikken. Het zal ongetwijfeld goed zijn voor mijn online profiel, deze columns, maar eenieder die deze voorlopig laatste leest, en zich aangesproken voelt, zal me ook wel weten te vinden.

Of het moet zijn dat de persoonlijke respons nu losbarst. Dan wil ik heroverwegen. Er zijn namelijk in mijn persoonlijk leven nu net even te veel mensen van wie ik zeker weet nooit meer respons te zullen krijgen.

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en grondlegger van Monikalogie.

www.twitter.com/monikajak

 

Lees van Monika ook:

11-02-2016 | [Column] Monika Jak: Menselijk verantwoord ondernemen
11-01-2016 | [Column] Monika Jak: Van nature
09-11-2015 | [Column] Monika Jak: Ont-moeten
08-10-2015 | [Column] Monika Jak: Wie durft?
16-09-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij

11-08-2015 | [Column] Monika Jak: Massa is kassa
13-07-2015 | [Column] Monika Jak: Grieks genoegen
15-06-2015 | [Column] Monika Jak: Ga eens ongezien viral
12-05-2015 | [Column] Monika Jak: Voor wat het waard is
14-04-2015 | [Column] Monika Jak: Heel gewoon en niet bijzonder
11-03-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij onverveerd
11-02-2015 | Monika Jak: Ziende blind
11-12-2014 | Monika Jak: Boerenpummel

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie