[Column] Monika Jak: Ont-moeten
09-11-2015 13:14:00 | Hits: 4541 | columnist: Monika Jak | Tags:

Op de radio hoorde ik een emeritus hoogleraar (ik weet even niet meer in wat) commentaar geven op de nieuwe voedingsrichtlijnen van de Gezondheidsraad. Hij hield een pleidooi voor het Braziliaanse model. Essentieel daarin was het advies om driemaal daags “met elkaar en met aandacht” te eten. Er de tijd voor nemen. Ook voor het eten zelf. Dat leidt vanzelf tot eten koken met verse ingrediënten; koken met aandacht doe je niet door een kant-en-klaar maaltijd in de magnetron te duwen. Hij gaf ook af op het karakter van het nieuwe Nederlandse advies: streng en zuur, calvinistisch en met het opgeheven vingertje. Wat gij vooral niet mag doen, gij zondige mensch. Goeie vent, die hoogleraar. 

Om gedrag te veranderen of te beïnvloeden (vaak de kern van ons vak) zie ik dat veel organisaties niet anders doen. 

Extern móeten er resultaten behaald worden. Daartoe is bedacht dat er, om maar ‘ns wat te noemen, bijvoorbeeld drie blogberichten per week móeten verschijnen (ook al zijn ze inhoudsloos), dat er zoveel views móeten zijn, dat er zoveel omzet, conversie, marge, direct te schrijven uren en ga zo maar door behaald móeten worden. 

Om dat te bereiken, móeten medewerkers intern van alles uit de kast trekken. Moeten ze allerlei regels en geschreven en ongeschreven codes naleven. Alleen dan zult gij voldoen. En waarschijnlijk dan nog niet.  

Gevolg is dat iedereen braaf de regeltjes opvolgt, het resultaat vaak desondanks niet behaald wordt, mensen geen lol meer hebben in wat ze doen en al helemaal niet meer weten waarom ook alweer.

Grappig is wel dat door ons deskundigen in presentaties (je kent ze wel, de PowerPoint-achtige) juist die mensen die lak hadden aan regels, als lichtende voorbeelden worden gesteld om doelen te behalen. Het ís echt mogelijk. Kijk maar naar de Steve Jobs en de Martin Luther Kings in deze wereld. Precies de mensen die het woord moeten uit hun denken en doen hadden geschrapt, worden als rolmodel neergezet.

Daarom een pleidooi voor het ont-moeten. En neem dat maar letterlijk. Wifi uit, modellen aan de kant, regels van tafel en alle aandacht voor een goed gesprek. Elkaar oprecht ontmoeten. Met – geheel tegen het advies van de Gezondheidsraad in – van mijn part ook meer dan één alcoholhoudende consumptie erbij. Daar gaat het bloed sneller van stromen en dat is in deze van angst verstolde wereld helemaal niet verkeerd.

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en grondlegger van Monikalogie.

www.twitter.com/monikajak


Lees van Monika ook:

08-10-2015 | [Column] Monika Jak: Wie durft?
16-09-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij

11-08-2015 | [Column] Monika Jak: Massa is kassa
13-07-2015 | [Column] Monika Jak: Grieks genoegen
15-06-2015 | [Column] Monika Jak: Ga eens ongezien viral
12-05-2015 | [Column] Monika Jak: Voor wat het waard is
14-04-2015 | [Column] Monika Jak: Heel gewoon en niet bijzonder
11-03-2015 | [Column] Monika Jak: Vrij onverveerd
11-02-2015 | Monika Jak: Ziende blind
11-12-2014 | Monika Jak: Boerenpummel


Ook columnist worden bij het Nederlands MediaNetwerk? Stuur een mail naar Dewi Smeenk - dewi@nederlandsmedianetwerk.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie