[Column] Monika Jak: Voor wat het waard is
12-05-2015 09:36:00 | Hits: 5617 | columnist: Monika Jak | Tags:

Een ton. In guldens dan. Zo eindigde het verhaal dat een bekend grafisch ontwerper mij ooit vertelde.

Hij was door een grote retailer gevraagd mee te helpen bij het beslissen over het nieuwe logo. Ze hadden een pitch uitgeschreven, zaten nu met een reeks uiteenlopende ontwerpen en ze konden niet beslissen. Nadat hij alle ontwerpen had bekeken, gaf hij ze een onverwacht advies: verander het logo niet! “Ze waren opgeduwd door de tijdgeest”, legde hij mij uit. “Iedereen was bezig met nieuwe logo’s, ze hadden het gevoel dat ze niet achter konden blijven.”

Hij vroeg een ton voor dit advies. Vergeleken met de tonnen die de hele ombouwoperatie zou hebben gekost, was het een schijntje, zo was de redenering. En hij kreeg zijn ton.

Wat is iets waard? En hoe waardeer je creativiteit? Wat betekenen in onze branche uurtarieven? Wat doe je in een uur? Hoe begroot je een project?

De creatieve marktplaats fiverr.com gaat uit van een ‘vijfje’. Eigenlijk is het een ‘viertje’ want de organisatie neemt een dollar in. Voor een vijfje (of eigenlijk 5,50 want men rekent een administratiefee) heb je dan bijvoorbeeld een artikel van 500 woorden voor een website, SEO geoptimaliseerd. Of een video-animatie van 10 seconden. Of zes merknamen en dat binnen 24 uur. Of je laat, in de categorie cadeaus, een kokosroos vouwen in Hawaï en toezenden aan je geliefde.

Een vijfje of viertje. Veel fiverr-deelnemers resideren in landen waar dit allerminst een fooi is. We kunnen nu ook creativiteit outsourcen naar lage lonen landen, en daarmee onze marges vergroten. Als we aardig zijn voor onszelf dan promoveren we dit handelen tot ontwikkelingshulp. Iedereen blij. Hoewel. Daar sta je dan als graficus of andere creatief, na vier jaar studeren. Of met dertig jaar ervaring. Wat te doen?

Op een feestje ontmoette ik onlangs een man die verhaalde over zijn Aziatische reiservaringen. “Het mooie is dat in die arme landen mensen omhoog kijken en een wereld aan mogelijkheden zien. Zij zien kansen, terwijl wij stiekem Wilders steeds meer gelijk beginnen te geven en mopperend door het leven gaan.”

Waar zitten, met de komst van fiverr en soortgelijke creatieve marktplaatsen die inmiddels als paddenstoelen uit de grond schieten, de kansen voor creatieve bureaus en het legioen eenpitters in dit vak? Je als de sodemieter ook aanmelden en meedoen? Het kan. En het gebeurt. ‘t Is alleen jammer dat vier dollar hier wat minder lang meegaan en de belastingdienst nog niet echt wil meedenken met dit globale verdienmodel.

Waardering kan niet zonder context. Een glas water is nu eenmaal meer waard in de woestijn. Een amateur is een amateur en geen vakman. De kosten voor een hotelovernachting in Amsterdam zijn het veelvoud van een in Thailand. Slim inkopen is één ding, maar globalisering moet niet leiden tot ondermijning van een reële waardering. Anders besodemieter je de boel gewoon.

Ik zie dus wel degelijk een kans voor de creatieve branche in deze ontwikkeling: maak echt goede dingen (beter dan veel fiverr-amateurs), verkoop geen gebakken lucht en leer je eigen werk te waarderen (lees: offreren) in de juiste context. Het zal worden gewaardeerd.

 

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en grondlegger van Monikalogie

www.defabriek.nl
www.monikalogie.nl
 

 

Lees van Monika ook:

14-04-2015 | Monika Jak: Heel gewoon en niet bijzonder
11-03-2015 | Monika Jak: Vrij onverveerd
11-02-2015 | Monika Jak: Ziende blind
11-12-2014 | Monika Jak: Boerenpummel
11-11-2014 | Monika Jak: Heb je effies?
13-10-2014 | Monika Jak: Profiteer van dit uitzonderlijk aanbod!!!
04-09-2014 | Monika Jak: Alsof je een emmer leeggooit
04-08-2014 | Monika Jak: Ik trakteer op ijsjes!
03-07-2014 | Monika Jak: Dappere dodo

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie