[Column] Niels Baas: Waar NLziet was
26-05-2015 13:23:00 | Hits: 5963 | columnist: Niels Baas | Tags:

De afgelopen maanden is het stil geweest rondom NLziet, heel stil. Mensen in mijn omgeving, van vrienden tot de pers, vragen aan mij waar dat aan ligt. Gaat het niet goed met NLziet? Laten we het langzaam wegzakken? Het tegendeel is waar! Dat het stil is geweest rondom NLziet is een heel bewuste keuze. Achter de schermen hebben we ontzettend hard gewerkt en zijn we nog steeds heel hard aan het werk om met een klein team onze dienst stukje voor stukje te verbeteren.

Goed luisteren

Welke verbeteringen heb ik het dan over? De nieuwe versie van onze iOS app bijvoorbeeld. Met een overzichtelijke design en volledige Chromecast-ondersteuning zodat je nu ook lekker op je grote scherm kunt kijken. Ontzettend gaaf om te zien dat de nieuwe app in de eerste uren meteen honderden keren werd gedownload. Veel techwebsites reageerden enthousiast, maar het allerbelangrijkste was dat onze abonnees enthousiaste geluiden lieten horen. Dat zien we graag en dat werd ook tijd.

Ook zijn we druk bezig geweest met een bèta traject voor de Androidgebruikers, het ontwikkelen van Smart tv-apps en hebben we sinds begin deze week een nieuwe website met dezelfde look and feel als onze apps. Ook kan iedereen zonder inlog door het aanbod van NLziet bladeren voordat ze zich daadwerkelijk abonneren. Eerst kijken, dan pas kopen. Bij alle verbeteringen geldt: we luisteren goed naar onze abonnees en op basis van hun feedback voeren we aanpassingen door.

Niet alleen de techniek of de dienst van NLziet is aangepast, ook het team heeft niet stilgestaan. We zijn nu met een team van 5 vaste medewerkers. Zo hebben we bijvoorbeeld sinds kort een eigen klantenservice. Het bleek voor ons een ontzettend goede stap om dat zelf te gaan doen. Nu hebben we Martine die dicht bij het vuur zit en alle ontwikkelingen op de voet volgt. Bovendien deelt zij problemen die klanten doorgeven direct met het team en dat stelt ons in staat om direct actie te ondernemen. Een van de belangrijkste doelen van NLziet is om de dienst zo consumentvriendelijk mogelijk te maken en daarbij speelt Martine een belangrijke rol. 

(Technische) uitdagingen

De wereldwijd unieke samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen die NLziet heet, brengt echter ook wel wat uitdagingen met zich mee. Ondanks alle welwillendheid zorgt de afstemming tussen de drie grootste mediabedrijven soms tot enige vertraging, waardoor het soms langer duurt om een aanpassing te doen dan we zelf zouden willen. Als start-up wil je graag hard lopen voor je abonnees maar helaas worden we hierin soms geremd. Onder andere door de technische ontwikkelingen. Die gaan ontzettend snel, maar standaardisatie ontbreekt. Hier hebben wij bijvoorbeeld mee te maken bij het ontwikkelen en verbeteren van de Android app. Met name de buitenlandse content wordt beveiligd met DRM door de rechthebbenden. Android draait op een enorm aantal merken en toesteltypes en deze DRM wordt niet altijd ondersteund. We zijn op alle mogelijke manieren de streams op Android aan het testen om te zorgen dat uiteindelijk ook de Android app soepel werkt.

Reclame voor geen reclame

Deze week is onze nieuwe commercial in première gegaan. Hieraan vooraf hebben we uitgebreid onderzoek gedaan wat de belangrijkste waardedrijvers zijn van NLziet onder verschillende doelgroepen. Hier kwam uit dat men vooral enthousiast wordt van televisie kijken zonder reclame. Tweede waardedrijver is dat men alle gemist-diensten onder één dak heeft bij NLziet: drie voor de prijs van een. Bureau Kokoro heeft een mooie en grappige commercial gemaakt die een situatie schetst wat er gebeurt als mensen letterlijk geen reclame meer zouden zien. Het resultaat zie je hier onder. Wij zijn er trots op en vanaf deze week kan heel Nederland er naar kijken op tv. Want we zullen toch reclame moeten maken voor geen reclame...


Credits


Opdrachtgever: NLziet | 
Managing Director: Niels Baas | MarCom adviseur: Jolanda Smit | Bureau: KOKORO Amsterdam | Strategie: Rik Heijmen | Concept: Wouter Vanhaeren, Merlijn van Vliet | Project: Annette Menheere, Valery Story | Regisseur: Olaf van Gerwen (Caviar) | Producent: Rogier Dorant (Caviar) | Productie manager: Marit Groenenboom (Caviar) | Animatie, postproduction: STORM | Sound, muziek: Soundcircus