[Column] Niels Langereis: Dit is hét moment om na te denken over hoe je HEMA future proof kunt maken
17-12-2018 10:17:00 | Hits: 1444 | columnist: Niels Langereis | Tags:

Focus op innovatie en digitale transformatie. Je hebt een sterk Nederlands merk in handen maar voor hoe lang blijft HEMA dat? Er zijn talloze merken in de retail wereld die zijn omgevallen of op omvallen staan. 1 van de redenen hiervoor is het feit dat het enorm lastig is om in te schatten hoe snel die verandering van Bricks naar Clicks gaat en hoe snel de Nederlandse consument zijn aankoop gedrag aanpast.

Het is waar, dat dit niet van de ene dag op de andere dag is verandert, maar je ziet wel een versnellende lijn bij media gedrag, e-commerce en content consumptie wanneer je kijkt naar het aankoop gedrag van de Nederlandse Consument. Op dit moment koopt al 79 procent van de Nederlandse bevolking tussen 16 en 75 jaar al online (Bron: CBS) en dit aantal zal alleen maar toenemen.

Dus ondanks het feit, dat je voor volgend jaar al plannen hebt om significante aanpassingen te doen in de winkelformule en eventuele aanpassingen op het gebied van je website, is het denk ik ook het moment om na te denken hoe je HEMA future proof kan maken door te focussen op innovatie en digitale transformatie. Stel jezelf de vraag, hoe digitaal is de HEMA nu echt en hoe is de organisatie daarop ingericht?

Wat zijn de gevolgen van de digitalisatie van de klantenreis voor de HEMA en is die wel goed in kaart gebracht? En misschien wel de belangrijkste vraag; wat voor effect gaat voice marketing op jouw merk hebben? Dit niet persé in de komende 2 jaar, maar wellicht wel al over 5 jaar, als het dan blijkt dat generieke producten zoals scharen, agenda’s, baby rompertjes en huishoudelijke producten niet meer gezien hoeven te worden om besteld te worden. Waar staat het merk HEMA dan?

Niels Langereis is Managing Director Content bij Wavemaker
www.mavemaker.nl

Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de HEMA. Dat forum staat hier

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie