[Column] Paola Cassone: Anderhalve meter
30-04-2020 15:39:00 | Hits: 1067 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Het woord dat onze cultuur vanaf 2020 voortaan zal beschrijven, is bekend: anderhalve meter.  Dit is de Nederlandse vertaling van social distancing. De afstand die we ten opzichte tot elkaar moeten houden, willen we nog buiten ons huis komen. Althans, totdat er een vaccin komt tegen het coronavirus.

Ik wil geen pessimist zijn, maar dit gaat volgens mij een blijvertje worden. Want laten we eerlijk zijn: er komt geen vaccin voor 2021 op z’n vroegst en het coronavirus is slechts één van de miljoenen mogelijk gevaarlijke ziektes die onze pre-coronatijd manier van leven kan beïnvloeden. Virussen verspreiden zich immers het beste waar veel mensen zich heel dicht bij elkaar bevinden. Deze kennis is er gedurende de afgelopen twee maanden hard ingestampt. Zelfs overdreven hard, volgens sommige deskundigen. En dus, wie gaat er voortaan nog zorgeloos een willekeurige hand schudden, laat staan een zoen op de wang? Ik in ieder geval niet.

En dat verwachten de meeste mensen ook niet. In een onderzoek van Initiative verwachtte begin april al 39 procent van de Nederlanders dat ons leven voortaan niet meer hetzelfde zal zijn. Een update van het onderzoek komt binnenkort en ik ben benieuwd of deze percentage inmiddels omhoog is gegaan, gezien de laatste ontwikkelingen. Maar eigenlijk is het enige dat we in deze situatie echt missen het afspreken met vrienden en familie. Slechts een derde van ons mist de horeca en vakanties, minder dan 15 procent mist grote massavergaderingen zoals sportevenementen, concerten, theaters en feestjes. Een schrale 10 procent mist het kantoor of de collega’s.

Ik kan me hierin goed vinden. Videoconferencing en samenwerken in software zoals Teams is veel efficiënter gebleken dan voortdurend zoeken naar een vergaderzaal, het scherm aan de praat te krijgen en op elkaar te wachten. En ik mis de file en de overvolle trein naar kantoor ook niet. Ik denk dat ik voortaan liever in het bos of in rustige straten wil wandelen, waar het enige geluid dat je hoort, komt van de wind en de vogels, dan de lawaaiige en chaotische Vierdaagse meemaken – als die überhaupt nog terugkomt.

Ik heb ook net de eerste staycation van mijn leven gehad. Tien dagen nietsdoen. Geen gedoe met bagage, drukke vliegvelden, vertragingen, files, abominabele maaltijden, je kent het wel. Het was zalig. Ik kon eindelijk genieten van mijn tuin en al de mooie natuurgebieden in de buurt die ik normaal gesproken nooit bezoek. En ik hoor alleen positieve geluiden hierover. Mensen die, net als ik, de simpele schoonheid van hun omgeving ontdekken. Het zal zeker niet voor iedereen gelden, maar het feit dat behoorlijk weinig klachten over de Nederlandse versie van de lockdown zijn gemeld ten opzichte van landen waar de maatregelen veel strenger zijn, spreekt al voor zich.

Kortom, het lijkt me dat we geen probleem zullen hebben met de anderhalve meter maatschappij, zolang we onze dierbaren nog kunnen bezoeken.

Dit is eigenlijk geen goed nieuws voor horeca, voorstellingen, evenementen en toerisme, die nu in een double jeopardy toestand verkeren. Aan de ene kant zien Nederlanders deze segmenten blijkbaar niet als onmisbare componenten van hun leven, aan de andere kant zijn juist deze segmenten die de anderhalve meter-regeling niet kunnen naleven.

Ik heb enorm respect voor het intensieve creatieve werk dat momenteel plaatsvindt om theaters, kroegen en restaurants om te bouwen om onze gezondheid te beschermen. Maar diep van binnen weten we dat dit een utopie is. Ik zie echt niet hoe deze instellingen nog winst kunnen maken met 25 procent van de huidige capaciteit. Slechts een handvol restaurants heeft de structuur aangepast tot afhaaltoko’s en cateringbedrijven. De meeste restaurants zijn hier simpelweg niet voor geschikt, en kroegen al helemaal niet. En ik kan me voorstellen dat acteurs, muzikanten en dansers niet vier keer per dag kunnen optreden om de omzet van een volle zaal te halen. Los van het feit dat een driekwart leeg theater geen bevredigende ervaring is, net zoals een schaars bezocht festival.

En dan toerisme. Ik zie het echt niet meer gebeuren, de massale exodus naar de Rivièra of de Italiaanse meren voor de zomervakantie. De zorgeloze bezoeken aan Venetië en Florence. De volle vliegtuigen naar het verre Oosten. De spotgoedkope all-inclusive week op Tenerife. Het wordt voortaan vakantie in eigen land, of wachten op je beurt om naar het buitenland te mogen, met mondkapje en vergunning, welteverstaan.

Echter, de mensheid heeft tot nu toe kunnen overleven juist dankzij haar adaptatievermogen. Ik heb geen twijfel dat ook horeca, de evenementenbranche en toerisme aan de anderhalvemetereconomie zullen adapteren. Maar dit gaat niet zonder slachtoffers. We gaan heel veel bedrijven ten onder zien gaan. Ze zullen plaatsmaken voor een nieuwe realiteit waar voorstellingen en evenementen alleen nog digitaal of met mondkapjes mogen worden genoten en waar een bezoek naar een restaurant of een vakantie in het buitenland veel duurder en zeldzamer is. In ieder geval geloof ik dat ons leven voortaan steeds meer door digitale applicaties zal worden bepaald. Booking-apps zullen bepalen wanneer we aan de beurt zijn om een trein, bus of vliegtuig in te stappen, wanneer we een kroeg, restaurant, museum of festival mogen bezoeken. Biometrische apps zullen onze gezondheid in de gaten houden en steeds meer bepalen of wij überhaupt het huis uit mogen. Sommige van deze apps bestaan, maar de meeste nog niet, of worden nog niet massaal gebruikt. Heel veel werk aan de winkel dus, voor deze segmenten.

Namasté

--

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

30-03-2020 | [Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken
20-03-2020 | [Column] Paola Cassone: Het nieuwe normaal
27-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Top of Flop?
05-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Dissatisfiers als kansen
24-12-2019 | [Column] Paola Cassone: Sex, drugs & rock-'n-roll (not)

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie