[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona
25-11-2020 11:28:00 | Hits: 3054 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden. Hierin vertellen oude mensen hoe zwaar het was om in 2020 als jonge twintiger geforceerd thuis te zitten en niets doen om de verspreiding van Corona tegen te gaan.

Eerlijk gezegd begrijp ik al die positieve reacties niet. Of – beter gezegd – ik kan de positieve reacties in de pers alleen plaatsen als ik deze in perspectief zet: de gemiddelde leeftijd van die positieve journalisten ligt dik boven de leeftijd van de doelgroep van deze campagne.

Ik heb de spotjes aan een groep jongens van 18 tot 20 jaar laten zien. Hun reacties waren een stuk minder positief. Ook op de Facebookpagina van de Duitse overheid, waar de campagne is gepost zijn de reacties van de Duitse doelgroep niet echt allemaal lovend – ik citeer er een paar als voorbeeld:  

"[…] qua inhoud heb ik problemen met de video van de regering. Hij is specifiek gericht op mensen van rond de 20. Ze worden nu verondersteld om met z’n tweeën op de bank te zitten, met fastfood en cola en een beetje voor zich uit te lummelen. Is het zo simpel? […]

De realiteit van veel studenten en stagiaires ziet er waarschijnlijk minder casual uit. Velen maken zich zorgen over hoe ze hun studie kunnen financieren, sommigen geven het zelfs op. Anderen vragen zich af of ze überhaupt wel een baan kunnen vinden zonder stage en professionele ervaring en in de dreigende economische crisis […]

Corona is geen Duitse crisis, maar een wereldcrisis. Iedereen die kan, moet thuisblijven - maar niet alleen de jongeren: iedereen! De overheid zou dit beter moeten communiceren. Maar alsjeblieft, zonder de twintigjarigen zogenaamd op hun bank een oorlog in te sturen.”

“We werden helden omdat we niets anders deden dan lui op de bank liggen? Het is schandalig, een bodemloze belediging voor iedereen die de economie draaiende houdt.”

Extinction Rebellion heeft zelfs een aangepaste versie van een video gemaakt waar ze laten zien dat jongeren helemaal niet op de bank liggen, maar juist heel actief zijn in het eisen van betere leefomstandigheden voor de toekomst. Die onder andere een nieuwe globale pandemie zouden kunnen voorkomen.

Ik ben het met deze jongeren eens. Ik begrijp de intentie van de campagne, maar deze video’s zijn gemaakt door oude mensen voor oude mensen.

Het is een vreselijke oversimplificatie en ook een belediging om te denken dat de generatie die nu haar leven in de ijskast moet zetten tot er een vaccin komt, de hele dag op de bank zit, eindeloos YouTube-video’s kijkt en junkfood naar binnen werkt. En dat dit dan hun belangrijkste bijdrage is aan de oorlog tegen het virus.

Ten eerste, de analogie met oorlog gaat helemaal voorbij aan een generatie die de oorlog niet direct heeft meegemaakt. En inderdaad, zo zien ze het coronavirus ook niet. Het is een pandemie.

Ten tweede, de dagelijkse uitdaging van twintigjarigen is hun studie vol te houden met enkel virtuele lessen, zonder studiegroepen en zonder practica. Of werkervaring op te doen zonder stagemogelijkheden. En ten derde: welke bijbaantjes kunnen ze doen nu de meeste economische sectoren helemaal platliggen. Last but not least, steeds meer jongeren vechten tegen ongekende niveaus van eenzaamheid en depressie. Hun uitdaging is om uit de put te komen, zonder fysiek contact en met zeer beperkte professionele hulp.

Hoe ik dat weet? Omdat er tientallen onderzoeken over zijn gepubliceerd. En ook omdat als ik een campagne over jongeren moet bedenken, ik met zo veel mogelijk jongeren spreek om te weten wat ze écht meemaken.

Ik vind dat de campagne op een betere manier had kunnen laten zien wat de uitdagingen van deze generatie zijn en hoe jongeren hun weg kunnen vinden om hun leven door te laten gaan binnen de huidige, enorme, beperkingen. Dát is hun oorlog. Daarop moet een antwoord van de overheid komen. En als er geen antwoord vanuit de overheid komt, dan is het een enorme kans voor marketeers om in dit gat te springen en een bijdrage te leveren aan de echte issues van deze groep.

--

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

28-10-2020 | [Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis
30-09-2020 | [Column] Paola Cassone: Generatie Alpha dat zijn wij
27-08-2020 | [Column] Paola Cassone: Nieuwe normaal
03-07-2020 | [Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal
02-06-2020 | [Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie