[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out
02-06-2020 11:23:01 | Hits: 2387 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven.

Daarin blijkt dat de meeste mensen nog veel angst ervaren voor het onbekende. Welk onbekende? Nou, ja, om eerlijk te zijn is er nog heel weinig bekend over hoe Covid-19 is te bestrijden. Daarnaast is het er bij ons in de afgelopen maanden zo hard ingeramd dat we beter thuis konden blijven, dat deze uitkomsten ook een beetje te verwachten waren. Amerikanen hebben een passie voor acroniemen en na FOMO - fear of missing uit - hebben ze nu FOGO – fear of going out – uitgevonden. Dus volgens Blind hebben alle werknemers die gedwongen thuis moesten werken in de laatste tijd zich zo goed aangepast aan de maatregelen gedurende de quarantaine, dat ze nu een angstig gevoel ervaren om terug te keren naar hun normale activiteiten op kantoor

Wat is nu normaal? Zodra de overheid de beperkingen opheft, zal het leven met het virus de nieuwe realiteit worden. Mensen worden geconfronteerd met een terugkeer naar een leven dat er over bijna alle basale elementen anders dan normaal zal uitzien. Van werken, naar scholen, tot vervoer, tot uit eten gaan, tot winkelen, vertrouwde activiteiten evolueren naar onberekenbare parcoursraces naarmate de post-covid-tijdperk vorm krijgt. Een zekere mate van onzekerheid blijft om activiteiten zoals reizen en live entertainment te hervatten. Social distancing en hygiëne zal allesbepalend zijn.

En dit vinden we niet fijn. Ik zou het graag willen vergelijken met het gevoel van een pasgeboren baby die zich razendsnel moet aanpassen aan een volledig vijandige omgeving. Of aan het bekende gijzelaarsyndroom, waarbij gevangenen niet meer weten hoe ze zich in een vrije omgeving moeten bewegen.

Dat bleek inderdaad ook in een voorproefje dat ik van de week heb ervaren bij een boetiekhotel in de buurt waar manlief en ik onze trouwdag normaliter vieren. Het hotel was ook tijdens de quarantaine open en sinds een maand bieden ze een even weg-pakketje aan, waar je van een zalig vijfgangendiner, overnachting in een rustige suite en royal ontbijt voor een gunstige prijs kan genieten. Wie wil dat niet? En dat in deze tijd?

Toen we aankwamen, waren er tien auto’s op de parkeerplaats. Het hotel was dan ook zo goed als vol. Maar daar was niets van te merken. Lege zalen, stilte, weinig personeel dat op afstand met handschoenen rondliep. In het restaurant stonden de tafels op aangepaste afstand van elkaar, waardoor het warme gastvrije gevoel volledig ontbrak. We kregen een tafel van vier waar wij aan de ene kant zaten en waar aan de andere kant de bediende de glazen en borden werden neergezet. We moesten dan zelf de borden en glazen naar ons toe trekken. Wanneer we met een gerecht klaar waren, schoven we de borden terug. Idem dito met de wijnglazen.

Iedereen deed echt zijn best om alles zo vanzelfsprekend en soepel als mogelijk te houden, maar het gevoel was best surreëel en kunstmatig. Het eten was zalig, maar de sfeer was – op zijn zachtst gezegd – gespannen. Vrienden van mij in Italië, waar restaurants en bars al open zijn, hebben vergelijkbare ervaringen gehad.

Dus daar ligt onze volgende uitdaging, beste marketeers. De angst wegnemen en consumenten helpen navigeren door de perikelen van het nieuwe normaal. Want hoe coronamoe we ook allemaal zijn en hoe we ook smachten naar een lekkere koffie op het terras, angst is nu een vast onderdeel van onze cultuur geworden. Angstig op een terras koffiedrinken is het laatste wat wij willen. Hoe neem je de angst weg en hoe maak je de ervaring weer gezellig?

Ook niet onbelangrijk: hoe maak je alle gedragsaanpassingen van de laatste maanden ongedaan nu dat we meer tijd met onze familie hebben doorgebracht, alle vormen en maten van in-home entertainment herontdekt hebben en aan de vele voordelen van online winkelen en werken vanuit huis gewend zijn geraakt? Over uitdagingen gesproken: terugkeren naar normaal is misschien niet zomaar een gegeven.

 Zelfs een recente campagne van anticonceptiemerk Durex moedigt gebruikers aan: “Laten we niet terug naar normaal gaan.” Durex speelt slim in op de tijdgeest en maakt zich een voorstander van gedragsverandering. Niet voor het eerst trouwens, want met de hiv-crisis eind jaren tachtig ging Durex ook voorop in de strijd voor een vergelijkbare gedragsverandering.

Het is toen gelukt, het zal ook nu lukken.

Ik ga in ieder geval een tafeltje op het terras in mijn buurtcafé reserveren voor deze week. Gezellig zal het wellicht niet zijn, maar het is een begin.

Namaste--

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

30-04-2020 | [Column] Paola Cassone: Anderhalve meter
30-03-2020 | [Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken
20-03-2020 | [Column] Paola Cassone: Het nieuwe normaal
27-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Top of Flop?
05-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Dissatisfiers als kansen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie