[Column] Paola Cassone: Generatie Alfa, dat zijn wij
30-09-2020 15:17:00 | Hits: 1137 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Generatie Z is net meerderjarig geworden en in de VS zijn onderzoekers al de volgende generatie aan het analyseren: generatie Alfa. We waren toch bij de laatste letter van het Latijnse alfabet, laten we een doorstart maken met het Griekse.

Mijn trouwe lezers weten dat ik de Amerikaanse gewoonte om steeds sneller opeenvolgende generaties te onderscheiden niet waardeer. Ik vind dat Generatie Z een onderdeel van de groep millennials is en dat de verschillen tussen millennials en generatie X rijkelijk overschat worden. Daarover heb ik al een column geschreven, maar terug naar de Alfa’s.

De Generatie Alfa is volgens onderzoek van Canvas8 geboren vanaf 2010. Hetgeen zou betekenen dat Generatie Z slechts 10 jaar spant, van 2000 tot 2010 en de millennials 15 jaar, van 1985 tot 2000. Dit terzijde. De oudste Alfa is nu pas 10 jaar oud. Hoe kunnen zinvolle conclusies worden getrokken uit een groep die net heeft leren lezen en schrijven?

Toch worden er vijf conclusies getrokken. Het zijn overigens waardevolle conclusies als we deze niet uitsluitend aan kinderen van onder de 10 zouden toekennen, maar als de meest actuele culturele trends zien. Want het is mijn overtuiging dat deze conclusies voor ons allemaal gelden.

We evolueren van digital natives naar digitally instinctive. Deze generatie kent alleen een wereld waar iedereen voortdurend op sociale netwerken zit en Alexa en Google steeds meer als volwaardige gezinsleden beschouwt. Voor wie het nog niet heeft gezien, is de YouTube-serie van 2014 Kids react to old technology een aanrader. Hierin worden kinderen van 5-6 jaar blootgesteld aan muurtelefoons, cassettespelers en Atari-spelcomputers, met hilarische uitkomsten. Op dezelfde manier reageren kinderen van nu op technologie die slechts tien jaar oud is, zoals computers zonder touch screen of mobiele telefoons zonder internet. De acceleratie van technologische innovaties is zo groot dat de enige manier om deze nog bij te kunnen benen is om digitally instinctive te worden. De recente lockdown heeft laten zien dat we dat ook kunnen: wie had nog zes maanden geleden van Zoom gehoord? En toch zijn we nu allemaal Zoom pro’s.

Omdat we steeds meer aan het gecombineerde effect van economische crises en online influencers worden blootgesteld, consumeren we steeds bewuster. Door de financiële crisis van 2008 en de economische recessie van dit jaar hebben we een steeds beter begrip van onze financiële mogelijkheden. Omdat Greta Thunberg een van de grootste influencers van deze tijd is, weten we nu ook als geen andere generatie welke impact onze consumptie heeft op natuur en klimaat. Het is geen toeval dat Nederlandse burgers zich nu veel drukker maken over hoe we uit de economische recessie komen dan in 2008. Ook is er geen toeval dat we ons beginnen af te vragen of het verstandig is zo veel met de auto en vliegtuig te reizen. Het onderzoek zegt dit niet, maar de acceleratie van de opwarming van de aarde en het enorm positieve effect van de lockdown op de kwaliteit van lucht en water leidt ons steeds meer naar duurzamere keuzes.

Wat we in ieder geval in de laatste zes maanden goed hebben geleerd, is dat mentale en fysieke gezondheid geen vanzelfsprekendheid is. De jongere generatie is hiermee het hardst geraakt en groeit in een wereld waar micro-managing van alle aspecten van gezondheid bijna obsessief is. Als consequentie denken we steeds meer in holistische oplossingen. We zijn al geconfronteerd met een proliferatie van technologieën en producten die ons hierbij willen helpen.

De vierde trend is activisme. Hier ook bevinden we ons in een acceleratiecurve. Van Stop Zwarte Piet tot Black Lives Matter, van LGBTQ+ tot #metoo. De impact van activisme op ons leven is steeds groter. Ouderwetse waarden en tradities worden genadeloos aan de kant gezet. Inclusiviteit en diversiteit zijn de nieuwe hoofdwaarden. Immigratie speelt hierin een steeds dramatischere rol en de jongere generatie is onze grootste accelerator hierin, want jongeren zijn per definitie altijd meer inclusief dan hun ouders.

De vijfde trend is misschien het meest zorgwekkend. Kinderen worden steeds vroeger door ouders gestimuleerd om vaardigheden te leren, die een voordeel kan geven in hun volwassen leven. Battle hymn of the Tiger Mother – een door Amy Chua in 2011 gepubliceerd boek - is een manifesto van deze trend. Dit, samen met de groeiende hoeveelheid tijd dat kinderen en jongeren achter een scherm doorbrengen, is potentieel gevaarlijk voor de fysieke en mentale gezondheid van deze generatie, als kinderen onvoldoende buitenspelen en ontspannen contact met hun leeftijdgenoten hebben.

Heel veel food for thought, vind ik. En enorm veel kansen voor marketeers die snel op deze vijf culturele trends kunnen inspelen. Want ook al waardeer ik de Amerikaanse obsessie met steeds sneller opeenvolgende generaties niet, zie ik het als een teken dat onze waarden en normen steeds sneller veranderen. Daardoor werken de traditionele marketingtechnieken steeds minder in het verbinden van merken aan consumenten. Merken moeten laten zien hoe ze kinderen meer buiten kunnen laten spelen, hoe ze inclusief en duurzaam kunnen zijn, welke bijdrage ze aan onze mentale en lichamelijke gezondheid kunnen bieden. Choose your battle.


--

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

27-08-2020 | [Column] Paola Cassone: Nieuwe normaal
03-07-2020 | [Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal
02-06-2020 | [Column] Paola Cassone: Fear of Going Out
30-04-2020 | [Column] Paola Cassone: Anderhalve meter
30-03-2020 | [Column] Paola Cassone: Geschiedenis maken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie