[Column] Paola Cassone: Het nieuwe normaal
20-03-2020 10:39:58 | Hits: 1203 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Ik had eigenlijk op vakantie moeten zijn. Maar ja, dat is voorlopig niet meer mogelijk. Net zoals uit eten gaan, borrelen, de sportclub bezoeken of naar de sauna. Ik zit thuis te werken, in vrijwillige quarantaine, net zoals iedereen die geen essentieel beroep heeft. Daarover straks meer.

De culturele dynamiek van de COVID-19-pandemie is fascinerend. Eigenlijk is dit dezelfde als bij de verwerking van rouw. Ontkenning, woede, onderhandeling, depressie, acceptatie. Bij het coronavirus heeft het proces volledig collectief plaatsgevonden. Eerst riep iedereen dat dit een gewone griep was en dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Daarna werden we collectief boos op Chinese en Italiaanse toeristen die ons hadden besmet. En toen het duidelijk werd dat er veel meer aan de hand was dan een besmetting van buitenaf, zijn de onderhandelingen begonnen. In de elleboog hoesten, handen wassen, geen handen schudden en een anderhalve meter afstand houden – dan zal het goedkomen. Herstel, we moeten ook zo veel mogelijk thuisblijven, vergaderingen met meer dan honderd mensen en contact met kwetsbare groepen vermijden voor twee weken – dan komt alles goed. Herstel, alles moet dicht behalve essentiële diensten en we moeten alle niet-essentiële sociale contacten vermijden gedurende drie weken – dan hopen we dat we niet in Italiaanse toestanden belanden.

Ik heb nu thuis een geval van depressie: manlief. Zijn vrije tijd besteedt hij voornamelijk aan sporten, clubben, uit eten, dansvoorstellingen en popconcerten. Hij heeft het zwaar. Zoonlief en ik zijn al bij de acceptatie fase beland en verkennen het nieuwe normaal.

Want laten we duidelijk zijn. Na de (vooralsnog) vrijwillige quarantaine wordt ons leven niet meer wat het was. Wen er maar aan. Onze cultuur zal drastisch veranderen. Zolang er geen vaccin wordt gevonden – en dat zal nog vele maanden duren – zullen we sowieso minder reizen en minder lichamelijk contact hebben. We zullen gedwongen zijn om te heroverwegen wat essentieel en daarnaast verstandig is, niet alleen voor ons maar voor de hele bevolking. Ik wordt wij. We gaan terug naar de normen en waarden van onze grootouders, voordat vaccins en antibiotica op grote schaal beschikbaar kwamen. Wij hebben echter de toegevoegde waarde van de huidige technologie, die ons in staat stelt om veel meer te kunnen. Laten we dan volop alle kansen benutten, die we uit deze crisis kunnen halen. Want ik zie echt voordelen aan onze nieuwe realiteit.

We hebben al een groot voordeel geboekt: het verschil tussen essentieel en niet-essentieel is voor iedereen nu duidelijk. Dit is dan ook de grootste, overkoepelende kans voor elke marketeer: ondersteun de essentiële diensten en bied oplossingen voor de rest. Wat nu in de quarantaine gebeurt, met mensen die vrijwillig hun hulp bieden aan kwetsbare ouderen en wijken die zich organiseren met allerlei soorten activiteiten om de nood te verlichten, heeft de kans om voortaan steeds meer een kenmerk van onze cultuur te worden.

Het tweede voordeel is ook steeds meer zichtbaar: we kunnen profijt hebben van de ervaring in de landen die voor ons de noodtoestand hebben doorgemaakt. De kans voor elke marketeer is dan ook: leer van andere culturen. Japan en het zuid-oosten van Azië lopen door allerlei sociale en culturele redenen op dit moment voor op ons. Daar is beperkt lichamelijk contact en bescherming tegen virussen een doodnormale gewoonte. En we kunnen ook van andere culturen leren hoe ze de beperkingen van geforceerde afstand hebben opgelost. Ik zie hier vier grote kansgebieden:

Werken en leren op afstand wordt het nieuwe normaal

Voor alle niet-essentiële diensten is werken op afstand de optimale oplossing tegen het verspreiden van virussen. Dit biedt enorme kansen voor alle technologische bedrijven die dit mogelijk zullen maken, maar ook voor de horeca, die werkplekken gecombineerd met eten en drinken kan aanbieden. De internetcafés zouden een grote comeback kunnen maken. Leren op afstand is een realiteit in Australië, de technologie zullen we ook hier steeds meer kunnen toepassen.

Investering in zorg en educatie gaat toenemen

Het is nu pijnlijk duidelijk dat er behoefte is aan meer zorg voor zieke mensen, maar ook voor kinderen van werkende mensen. In Japan bieden alle bedrijven standaard een crèche en opvangcentrum voor kinderen van hun werknemers. Deze zullen dan ook hier nodig worden voor alle werknemers van de essentiële diensten en kunnen door elke marketeer gesponsord worden. Dit kan de nieuwe purpose marketing worden.

Logistiek in de supply chain krijgt prioriteit over leisure

De grote verliezers van deze crisis zijn alle bedrijven die grote hoeveelheden mensen voor niet-essentiële doelen vervoeren en/of bijeenbrengen. De grootste klappen zijn tot nu toe gevallen in de vlieg-, toerisme- en evenementenindustrie. Dit is niet tijdelijk, dit wordt structureel. Denk aan alternatieven voor internationale reizen en liveoptredens. Het concept van virtueel toerisme klinkt misschien futuristisch maar ik kan me voorstellen dat dat over een paar jaar de norm zal zijn, zeker gezien de opmars van AR/VR-technologie. In de muziekindustrie zijn artiesten al in beweging om optredens op afstand te regelen. Bedenk dan ook hoe je dit kunt faciliteren. Private dining zal toenemen: restaurants hebben de kans om hun cateringmogelijkheden uit te breiden. Supermarkten hebben de kans om hun verse kant-en-klaar assortiment te verrijken. Ook zie ik kansen om supermarkten te integreren met gespecialiseerde marktkramen voor afhaalmaaltijden, net zoals in Azië.

De textiel- en mode-industrie zal revolutionair veranderen

Mond-neusmaskers en handschoenen worden noodzakelijke accessoires, en er zal waarschijnlijk een rigoureuze scheiding ontstaan tussen buitenhuis- en binnenhuiskleding. Daar loopt Japan al cultureel voorop. In Italië is momenteel de textielindustrie een noodplan aan het uitwerken om de productie van zoveel mogelijk fabrieken te converteren naar mond-neusmaskers. Het dragen van schoenen binnenshuis zal verdwijnen en plaatsmaken voor het dragen van pantoffels en sokken, wederom zoals in Azië, en ik zie een toename in het gebruik van kamerjassen en huiskleding. Grote kansen voor alle producenten en retailers die deze artikelen voortaan massaal kunnen leveren.

Tot ziens in onze nieuwe wereld.

Namaste.

--

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Laatste 10:

27-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Top of Flop?
05-02-2020 | [Column] Paola Cassone: Dissatisfiers als kansen
24-12-2019 | [Column] Paola Cassone: Sex, drugs & rock-'n-roll (not)
26-11-2019 | [Column] Paola Cassone: De culturele revolutie    
29-10-2019 | [Column] Paola Cassone: Het Peter Pan-complex
01-10-2019 | [Column] Paola Cassone: Moeilijke keuzes
26-08-2019 | [Column] Paola Cassone: Dat Eftelinggevoel
08-07-2019 | [Column] Paola Cassone: Empty nesters
29-05-2019 | [Column] Paola Cassone: Jeugdcultuur
02-05-2019 | [Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie