[Column] Paola Cassone: Open for business
01-06-2021 09:36:03 | Hits: 1237 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Ja, we zijn er bijna. Of het nu 5 of 9 juni wordt, of de kroegen nog moeten wachten of niet, de langste lockdown van onze geschiedenis na de Tweede Wereldoorlog wordt langzaam maar zeker opgeheven.

Gebaseerd op de taferelen die ik heb gezien in de afgelopen weken, met volle terrassen en lange rijen ook in de meest ongunstige weeromstandigheden, zal de heropening van restaurants, bioscopen, theaters en zelfs musea een ongekend succes zijn. En dan gok ik dat we collectief zo snel mogelijk de lockdown-periode achter de rug willen hebben en zo spoedig mogelijk terug naar het oude normaal willen terugkeren. Met het onvermijdelijke resultaat dat we over zes maanden terug bij af zullen zijn.

Ik wil echt niet klokkenluider spelen, maar terug naar het oude normaal kan echt niet. En hoe sneller we aan deze gedachte wennen, hoe beter we daar de komende tijden van kunnen profiteren.

Laten we een terrasje pakken, een biertje drinken en rustig nadenken.

Los van alle wetenschappelijke adviezen die ons nadrukkelijk vertellen dat het nog lang niet over is met dit virus, zijn we niet meer de mensen die we anderhalf jaar geleden waren. We zijn voorzichtiger, terughoudender en vooral diep wantrouwig. Onderzoek van het RIVM toont aan dat zelfs als we volledig gevaccineerd zijn, we nog steeds ‘richtlijnen’ aan zullen houden die ons tegen infecties beschermen. Dat lijkt een kleinigheid, maar het is een enorme culturele verandering. De meest ingrijpende consequentie is dat alle contactless vormen van interactie zullen blijven groeien. Dus wie hoopt dat het heropenen van fysieke locaties de noodzaak van een solide en competitief omnichannel retailmodel met een hybride werkbeleid zal verminderen, gaat diep teleurgesteld worden.

De cultuur van wantrouwen die is ontstaan, is iets waarmee we tot nu toe onvoldoende rekening hebben gehouden. En de consequenties zijn al zichtbaar. Volgens onderzoek van Edelman vertrouwen mensen marketing steeds minder, maar dat geldt ook voor media en de overheid. Dit heeft niet alleen negatieve consequenties voor onze commerciële communicatie die steeds minder effectief wordt, maar ook diepgaande gevolgen voor het handhaven van – ik zeg maar wat – een succesvol vaccinatiebeleid. Blijkbaar is Nederland met 25 procent het land in Europa met de meeste vaccinatiesceptici. Dat is meer dan een culturele trend; het is een culturele aardbeving.

Naast digitalisering is dan het herstellen van vertrouwen de meest urgente taak op onze agenda’s. Het vertrouwen dat mensen nog in bedrijven hebben is nog (marginaal) groter dan in media en overheid. Laten we dit vertrouwen niet schenden door overenthousiast te profiteren van de opheffing van de restricties. Ik denk hier voornamelijk aan toerisme en horeca die het meest zijn beschadigd door de lockdown en begrijpelijkerwijs zo snel als mogelijk de verloren winst wil goedmaken. Echter, de verleiding om de verloren winst zo snel mogelijk te herstellen door terug te keren naar het oude normaal, is een gevaar dat bedrijven kan opbreken en desastreuze consequenties voor iedereen zal hebben.

Hoe moeilijk het ook is, ik wil voor een culturele verschuiving pleiten die niet alleen ethisch is, maar ook winstgevend. Ik geloof dat het belangrijkste punt op onze agenda het welzijn van onze klanten en consumenten moet worden.

Gezond zijn en blijven is niet meer vanzelfsprekend: het jaar dat we zojuist hebben meegemaakt heeft ons dat geleerd. Gezondheid is nu al een van de meest winstgevende industrieën en het belang van gezondheid op macro- en micro-economische niveau is alleen maar aan het groeien. Los van de vaccins, elke middel dat onze fysieke en mentale gezondheid verbetert, is de verwachting dat de winst blijft groeien. Natuurlijk kunnen we op deze gezondheidstrend aanhaken met oppervlakkige claims en proposities, alleen zullen deze nu meer dan ooit genadeloos afgestraft worden door steeds wantrouwiger en mondiger consumenten. Een goed actueel voorbeeld hiervan zijn de milieuactivisten die net een rechtszaak hebben gewonnen tegen Shell over de schending van de verduurzamingsdoelstellingen.

Alleen als we de gezondheid van onze klanten serieus nemen en echte, eerlijke oplossingen bieden – hoe klein dan ook – pas dan zullen we een langdurig herstel van onze economie en onze bedrijven realiseren. Elke ander scenario is ondenkbaar.

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

07-05-2021 | [Column] Paola Cassone: Vrouwenspelletjes
31-03-2021 | [Column] Paola Cassone: Het einde van het bezit
24-02-2021 | [Column] Paola Cassone: Wat nemen we mee
01-02-2021 | [Column] Paola Cassone: De verholen charme van de burgeljikheid
23-12-2020 | [Column] Paola Cassone: Imagine


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie