[Column] Paola Cassone: Imagine
23-12-2020 08:51:00 | Hits: 1461 | columnist: Paola Cassone | Tags:

Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld. Echter, zelfs wie geen muziekliefhebber is, kent zijn beroemdste lied uit 1971: Imagine. Dit lied is de hymne van de hippiegeneratie geworden en wordt sindsdien te pas en te onpas geciteerd wanneer er over utopische denkbeelden wordt gediscussieerd.

En dat is precies wat ik nu met u wil doen: een oefening in verbeelding. Want we hebben met z’n allen het meest deprimerende jaar sinds de Tweede Wereldoorlog achter de rug en we moeten nog minstens tot de lente door de zure appel heen blijven bijten. Verbeelding is het enige dat we nog kunnen inzetten om een kans te hebben meer van dit soort toestanden in de toekomst te vermijden.

Dus, stelt u zich voor, een wereld waarin de lucht schoon is, de temperatuur stopt met stijgen en onze weerstand extreem hoog is, wat ons minder vatbaar maakt voor virussen en bacteriën. Wie wil dat niet?

En omdat we dit allemaal willen gaat de oefening in verbeelding door: in het visualiseren van deze wereld. Het ziet er heel anders uit dan de wereld waarin we allemaal leven. Het is een wereld waar duurzame energie de norm is, industrieën geen chemische stoffen en afval meer uitstoten, plastic biologisch afbreekbaar is en we afscheid nemen van fossiele brandstoffen voor onze auto’s en motoren. Het is een wereld waarin we het niet meer normaal vinden om in een vliegtuig te stappen en naar een all-inclusive week op een tropisch eiland te reizen. Een wereld waar biologische verse voeding de standaard is en waar comfortfood een fruit smoothie of een vegawrap betekent.

En dat is voor ons op dit moment nog moeilijk te visualiseren. Toch, zoals John Lennon zingt, you may think I am a dreamer, but I am not the only one.

Ik heb maar een paar van de bestaande trends benoemd, die met de dag belangrijker worden. Laten we beginnen met de ver-van-mijn-bed-show: duurzame energie. Het kantelpunt van kostenefficiëntie voor duurzame energie nadert steeds meer. Analisten beweren dat al in 2024 de olieproductie niet meer rendabel zal zijn. Daarentegen maakt de vooruitgang in zonne-energie het nu al mogelijk om goedkopere energie uit natuurlijke bronnen te benutten. En dat heeft als consequentie dat beursinvesteerders en financiële instellingen steeds meer in duurzame energieprojecten investeren en steeds minder in fossiele brandstoffen, wat het hele transformatieproces versnelt.

Vermindering van (het gebruik van) chemicaliën, afval en plastic ligt ook onder de loep van financiële analisten en ook daar is er goed nieuws te melden. Hoe meer onderzoek naar alternatieven voor plastic en chemicaliën er plaatsvindt, hoe meer vooruitgang er wordt geboekt. Dit jaar heeft ons geleerd dat financiering voor onderzoek 100 procent afhankelijk is van de urgentie van de issue. Het klimaat is nu urgent geworden. Consumenten weigeren steeds meer om producten te kopen met veel plastic verpakking en stellen zich steeds vaker kritisch op tegen vervuiling door producenten. Fabrikanten worden daardoor steeds meer gedwongen om hun productieproces grondig aan te passen.

Elektrische auto’s en motoren worden officieel in 2030 de norm. Gezien de adoptiesnelheid van consumenten, schat ik in dat de markt op deze deadline vooruit zal lopen. Ook goedkope vluchten naar all-inclusive bestemmingen staan zwaar onder druk en dit zal volgens mij alleen maar toenemen met elke mutatie van het coronavirus. Het is nu al niet meer ondenkbaar om reizen te ontmoedigen of zelfs te verbieden om besmettingsgevaar te beperken.

En dan nog de transformatie van de voedselketen. Deze is echt heel dichtbij, meer dan we denken. Het hele concept van goed eten en indulgence is aan het verschuiven in de richting van plantaardig, zonder toegevoegde suikers, zonder conserveringsmiddelen en zonder intensieve veehouderij. Eten wordt steeds meer gezien als onderdeel van zelf-zorg. Deze wellness reframing verplaatst niet alleen de dagelijkse kost, maar ook het comfort food van guilty pleasure naar een manier om onze fysieke, mentale en emotionele gezondheid te verbeteren.

We moeten de coronapandemie bedanken voor een acceleratie van deze trends: verwennerij betekent steeds meer een premium product te kopen. Consumenten, die niet meer uit eten mogen, kopen steeds meer biologische producten in de supermarkt ter compensatie. Lokaal geproduceerd en ambachtelijk gemaakt wordt ook steeds meer geassocieerd met betere kwaliteit. Lokaal kopen heeft bovendien een sociaal bewustzijnsaspect. Het geeft consumenten de mogelijkheid om lokale bedrijven te ondersteunen en resulteert in een positieve ecologische voetafdruk.

Kortom, merken hebben enorme baat om juist nu in deze trends te investeren, voordat het kantelpunt van trendy naar mainstream is bereikt. Merken die een stevige positionering aan het bouwen zijn als lokaal, ambachtelijk, gezond en duurzaam merk, plukken daar nu al de vruchten van. Marketeers die nog denken dat er voldoende consumenten zijn die gemak als prioriteit hebben, zien nu al een lichte erosie van hun winst. De geschiedenis leert ons dat erosie zich heel snel in een kloof evolueert, naarmate het kantelpunt naar mainstream is bereikt. Volgens Malcom Gladwell (The Tipping Point, 2000) is een 10% toename in kopers al genoeg om het kantelpunt te bereiken.

Het beste dat u in 2021 kunt doen, is de erosie voorkomen door deze trends te omarmen: wacht niet langer.

Paola Cassone is Performance Strategy Director bij Initiative.


www.initiative.nl
@InitiativeNL

Lees ook:

25-11-2020 | [Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona
28-10-2020 | [Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis
30-09-2020 | [Column] Paola Cassone: Generatie Alpha dat zijn wij
27-08-2020 | [Column] Paola Cassone: Nieuwe normaal
03-07-2020 | [Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie