[Column] Philip Kok: De keuze van Apple om advertentieblokkers toe te staan, is een rechtstreekse aanval op Google
22-09-2015 06:46:00 | Hits: 5698 | columnist: Philip Kok | Tags:

Onlangs ontwikkelden de 15-jarige Wouter Stierhout en 17-jarige Klaas Schoenmaker een gratis app waardoor je tijdens het browsen op je iPhone of iPad nooit meer een advertentie ziet. Advertentievrij internetten op het iOS platform. Koren op de molen van Apple’s Tim Cook, want met deze app ontploft er een bommetje op het hoofdkantoor van Google.

De keuze van Apple om advertentieblokkers toe te staan, kunnen we beschouwen als een rechtstreekse aanval op Google. Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld, dat zijn geld verdient door reclame te tonen aan mensen op het web. 

Inmiddels zijn er meer dan 300 miljoen downloads van ad blockers en de groei is er nog lang niet uit, want de meeste ad blockers zijn gratis. Als veel iPhone- en iPad-gebruikers een advertentieblokker installeren, zal dit grote gevolgen hebben voor de inkomsten van Google: als eigenaar van het Android platform en de gedoodverfde concurrent van iOS, kan Apple deze blokkades niet anders dan toejuichen. Ook en vooral gezien de nieuwe dienst Apple News, die inmiddels in iOS 9 beschikbaar is en waarop uiteraard lekker kan worden geadverteerd. En alle inkomsten komen terecht in de kassa van Apple.

Maar ook in Nederland zijn er zorgen. De Persgroep maakt zich ernstig zorgen over adblockers. Volgens CEO Van Thillo wordt op dit moment al rond de 15 procent van alle advertenties niet meer getoond omdat bezoekers een adblocker gebruiken.

Uitgevers publiceren omdat zij geld moeten verdienen en advertenties zijn daarvoor nog altijd een belangrijke inkomstenbron. De boardrooms van de uitgeverijen hebben dit onderwerp hoog op de agenda staan en het leidt steeds vaker tot interne discussies binnen de uitgevers.

Het zal er in ieder geval toe leiden dat de uitgevers hun verdienmodellen nog eens goed tegen het licht gaan houden, omdat de trend van adblockers onomkeerbaar is en er dus meer creativiteit op strategisch niveau nodig is om tot nieuwe en andere verdienmodellen te komen.

Tot slot: het feit dat adblockers zo hard in opkomst zijn, is ook een belangrijk signaal naar merken en de creatieve industrie. Kennelijk is het aanbod van advertenties nog steeds zo pover, dat meer dan 300 miljoen mensen het aanbod weigeren. We hebben dus nog een lange weg te gaan naar relevantie via 1-op1 marketing en daar moet de huidige trend in marketing automation verandering in gaan brengen. Pas dan zal over een paar jaar de groei in adblockers stabiliseren.

Philip Kok is CEO van The Valley
www.thevalley.nl

 

Deze bijdrage is onderdeel van een forum over adblockers. Het forum staat hier


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie