[Column] Philip Kok: De nieuwe gouden driehoek
24-12-2014 12:01:00 | Hits: 4740 | columnist: Philip Kok | Tags:

We leven in een datagedreven wereld waarin de kansen zich overal om ons heen voordoen. Dankzij predictive analytics, de convergentie van de media, informatie, software en technologie, is het spectrum in de markt van adverteren enorm geworden. Het biedt voor adverteerders een scala aan nieuwe mogelijkheden om binnen deze gigantische industrie vernieuwend te zijn en op andere manieren dan voorheen hun doelgroepen en fans te bereiken, te betoveren, te helpen of te verrassen. De mogelijkheden om als merk omnichannel te adverteren op de diverse touch points die een customer journey rijk is, lijken nu nog onoverzichtelijk en complex.

Ga er maar aan staan als adverteerder: je hebt een soepel lopend marketing team dat al jaren de kunst van het traditionele adverteren tot in de puntjes beheerst. Samen met het traditionele bureau is er een standaard werkwijze waar iedereen op vertrouwd, van de marketeer tot aan de board. Bij de launch van de campagne op TV, radio en print zit het werk van de bureaus, marketeers er weer op en verschijnt een brede glimach op het gezicht van de creatief, marketeer en bobo in de boardroom.

Those days are gone.The advertising game has changed forever. Hetzelfde marketingteam moet nu content creëren die op ieder device of touch point een geloofwaardig verhaal vertelt en als het even kan ook nog gedeeld moet worden onder vrienden en gelijkgestemden, omdat de content echt is, geloofwaardig is en aansluit om de wereld van ontvangende doelgroep. Dit vak van contentcreatie is het nieuwe advertising. Het vereist ook samenwerkingsverbanden met partijen als Google, want zij beschikken over data waar wij 5 jaar geleden alleen nog maar van droomden. Met één druk op de knop tovert Google 6 miljard zoektermen op het gebied van 'haar'.

Een Google business analyst knippert met twee keer met zijn ogen en klaar is je marktonderzoek. Met deze unieke actuele data ontwikkel je een innovatief creatief concept: een nieuw online platform over haar waar de doelgroep zelf content gaat creeren en in no time heb je miljoenen views. Vervolgens ontwikkel je een haarproduct en dit zet je met behulp van een mooie traditionele ATL-campagne in de markt. Het bleek één van de meest succesvolle productintroducties en campagnes ooit te zijn.

Een waar gebeurd verhaal van een Unilevermerk dat de kunst van het nieuwe adverteren met deze case op overtuigende wijze bloot legt. Het was te verwachten dat marketingmachines als Unilever hierin pionieren, maar de rest van de adverteerders zal op soortgelijke wijze moeten durven innoveren en hun marketeers moeten opleiden om deze kunst van het nieuwe adverteren te kunnen gaan exploiteren in de nabije toekomst. De traditionele samenwerking in de driehoek adverteerder-bureau-mediapartij zal op deze manier weer een gouden randje kunnen krijgen.

Philip Kok is CEO van the valley
thevalley.nl

 

Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan

  

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie