[Column] Philip Kok: Met Marcel Boekhoorn gaat er na jaren eindelijk een frisse wind waaien door de HEMA
17-12-2018 17:45:00 | Hits: 1903 | columnist: Philip Kok | Tags:

Met Marcel Boekhoorn gaat er na jaren eindelijk een frisse wind waaien door de HEMA. De ondernemer pur sang gaat eerst de basis op orde brengen, omdat hij als geen ander weet dat je anders niet kunt groeien. Schuldenlast afbouwen, franchisers meer in stelling brengen in Nederland, de bakkerij (350 man) afstoten (geen core business), etc. Het concern begint dan langzaam uit de wurggreep van Lion Capital te komen en kan zich weer vanuit ondernemerschap en trots gaan richten op groei.

Het merk is daarbij het goud dat ze in handen hebben. Althans, dat zegt iedereen. We moeten niet vergeten dat HEMA het afgelopen jaren erg zwaar heeft gehad en dat de formule daardoor natuurlijk ook een flinke tik heeft gekregen. De HEMA was echt even de weg kwijt en iedereen was zoekende, maar de verlamming van de mensen in de winkel en op het hoofdkantoor was zichtbaar en voelbaar. Ik merkte het aan mijn eigen gezin, we kwamen steeds minder vaak bij de HEMA. Het merk is geërodeerd en zal opnieuw geladen moeten worden door krachtige sales en marketing vanaf het hoofdkantoor, in combinatie met innovatie op digitaal vlak. Er is afgelopen jaren wel één en ander geïnvesteerd in marketing automation en digitale services, maar laten we eerlijk zijn: de hand zat op de knip en er is op diverse plekken dus suboptimaal geïnvesteerd, simpelweg omdat goede en wat duurdere oplossingen niet tot de mogelijkheden behoorden.

Dus daar zal Marcel geld voor moeten vrijmaken om die inhaalslag op digitaal snel te maken. En pak het dan ook rigoureus aan in plaats van te gaan lijmen aan de achterkant. Niet on par komen met de retailers die nu voorop lopen in digitaal, maar vooruit investeren in de nieuwste en beste marketing automation oplossingen die er zijn. En ja natuurlijk moet Marcel onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om HEMA groot te gaan maken op het Amazon platform. Hij heeft de ballen om dat te doen en ik zou hem graag adviseren hoe hij via Amazon de wereld kan veroveren met het HEMA merk.

Dan het buitenland: daar ligt een kans van jewelste. Ik was onlangs in Barcelona bij de HEMA en zag met enige trots hoe rammend vol de winkel daar was op een vrijdagavond. Bizar. Maak de tompouce en de rookworst de iconen van het HEMA merk in het buitenland en betover de mensen met Dutch Design in kleding en andere huishoudelijke artikelen. HEMA is here to stay. Gelukkig maar. We zijn maar al te trots op Nederlandse merken die het internationaal goed doen. HEMA gaat die kant op. Marcel kan zijn lieslaarzen aantrekken, want er zal nog flink wat poep geruimd moeten worden. Maar als er iemand is die dit spelletje al meerdere keren gespeeld heeft, dan is hij het wel. Go get ‘m Marcel, make HEMA BIG!"

Philip Kok is CEO van The Valley
www.thevalley.nl


Deze bijdrage is onderdeel van ons forum over de HEMA. Dat forum staat hier

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie