[Column] Piet-Hein Kerkhof: Cross-device retargeting, werkt het? Wehkamp en TUI delen hun inzichten
14-12-2015 13:29:00 | Hits: 1731 | columnist: Piet-Hein Kerkhof | Tags:

Cross-device - de term die refereert aan het gebruik van meerdere devices door consumenten wanneer zij hun online aankopen doen of adverteerders die consumenten bereiken via meerdere devices - is een term die je niet meer weg kan denken uit de online marketing branche. Consumenten switchen nu meer dan ooit tussen devices en dwingen daarmee marketeers om bij te blijven. 50% van de online transacties in Nederland worden voltooid met een cross-device aankoopproces en daarbij zijn mobiele devices nog eens verantwoordelijk voor één derde van alle online transacties in Nederland.

Maar hoe moet je je cross-device strategie aanpassen of vormgeven? Werkt zo’n strategie en wat zijn de successen die je er mee behaalt? Bij Criteo werken we samen met marktleiders in de reis- en retailbranches TUI en Wehkamp, organisaties waarvan een groot deel online is gedreven.

TUI is jaarlijks verantwoordelijk voor 1.5 miljoen reizigers, en 50% van hun producten worden op dit moment online verkocht. De reisorganisatie is van plan om dit percentage te verhogen naar 80% binnen de komende drie jaar. Uit een casestudy die we samen met TUI hebben gedaan komt naar voren dat de optimalisatie van de cross-device strategie ervoor heeft gezorgd dat de omzet met 125% is gestegen, jaar na jaar. Edwin Hof, Hoofd Digitale Marketing van TUI licht toe: “Tot voor kort richtten we ons alleen op consumenten via hun aparte devices, sinds we meerdere devices per consument hierin meenemen zien we een positief effect.” 

Wehkamp, één van de grootste online retailers in Nederland, is ook een adverteerder die veel baat heeft van een goed afgestemde cross-device strategie. De online marktleider in mode en wonen verkoopt meer dan zeven miljoen pakketjes per jaar. De uitdaging is dus om optimaal te profiteren van de 150 miljoen online bezoekers per jaar en de meeste conversies te genereren. Door een cross-device strategie te gebruiken heeft de retailer een groei in dubbele cijfers gezien van hun omzet het afgelopen jaar.

In ons onderzoek zien we dat het gebruik van mobiele devices, en daarbij het gebruik van meerdere devices het aankoopproces, de retail en reisbranches beginnen te domineren. Marketeers die niet hier op inspelen en hun strategie niet aanpassen riskeren klanten te verliezen. De modebranche is een goed voorbeeld van een branche die voorloopt op het bereiken van consumenten op de meerdere devices die ze gebruiken. Andere retailers kunnen zeker van de successen van de modebranche leren. 

Met real time gedreven data campagnes die de consument via meerdere devices volgen en adverteerders de mogelijkheid geven om deze consumenten op de juiste tijd te bereiken, kunnen adverteerders zich dus werkelijk differentiëren van de competitie. We weten allemaal dat niets zo irritant is als wanneer je via je desktop naar een product hebt gezocht, en dit daarna gekocht hebt op je tablet, en je daarna nog reclame ziet voor het gekochte product op de desktop. Of zelfs nog erger, dat je reclame ziet voor compleet irrelevante producten.

De successen van TUI en Wehkamp laten zien dat het zo belangrijk is voor marketeers om consumenten een winkelervaring te geven die naadloos op elk device overgaat. Want als jij het niet doet, doet de concurrentie het wel.

Je kunt de case studies van TUI en Wehkamp via deze links bekijken:

www.criteo.com/wehkamp

www.criteo.com/tui

Piet-Hein Kerkhof is Managing Director van Criteo Benelux en Scandinavië

www.criteo.com
@pietheinkerkhof

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie