[Column] Piet-Hein Kerkhof: Voldoen aan de GDPR met privacy by design
15-09-2016 11:36:11 | Hits: 2330 | columnist: Piet-Hein Kerkhof | Tags:

Iedere marketeer maakt gebruik van de gegevens die consumenten gedurende koopprocessen achterlaten. Niet alleen om advertenties zo goed mogelijk bij de consument te laten aansluiten, maar vooral om het koopproces voor de consument te optimaliseren. En dat laatste is ook precies wat die consument verwacht. In deze digitale tijd waarin de smartphone altijd bij de hand is en service hoog in het vaandel staat, wil de klant een eenvoudige en relevante ervaring met de merken die bij hem passen. Daarvoor zijn echter wel bepaalde klantgegevens nodig. En zeker gezien de privacydiscussie, is het tegenwoordig niet eenvoudig om die te verzamelen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat vanaf 2018 de nieuwe Europese wet databescherming (GDPR) om de hoek komt kijken. Hoe kun je hier als marketeer nu optimaal rekening mee houden?

Wat houdt de GDPR eigenlijk in?

De GDPR heeft het begrip persoonsgegevens in de wet geüpdatet: het omvat nu "alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoo". Volgens de nieuwe wet databescherming heb je toestemming nodig van de gebruiker voordat je zijn gegevens mag gebruiken – en dat ook nog eens apart voor elk doel waarvoor je die persoonsgegevens wilt inzetten. Bovendien dienen organisaties hierbij dataminimalisatie na te streven: het verwerken van zo min mogelijk persoonsgegevens, alleen die noodzakelijk zijn voor het doel van de verwerking. Dit alles moet nauwkeurig vastgelegd worden, want het is verplicht om te allen tijde te kunnen aantonen dat je voldoet aan de GDPR. 

Privacy by design

Gelukkig is er voor marketeers een manier om het zichzelf al vanaf het begin van het productontwikkelingsproces eenvoudiger te maken: privacy by design. Dit betekent dat je tijdens de ontwikkeling van producten en diensten al rekening houdt met privacymaatregelen; ook wel privacy enhancing technologies (PET) genoemd. Privacy by design houdt tevens rekening met dataminimalisatie. Door het al in het productontwikkelingsproces te implementeren, zijn het niet klantgegevens die verzameld worden, maar customer intent data. Dat betekent dat een bedrijf aan de hand van deze gegevens niet weet wie de consument is, hoe oud hij is of waar hij woont, maar wel hoe zijn customer journey verloopt. Zo zit je als bedrijf niet met privacygevoelige informatie, maar krijg je slechts de informatie waar je als marketeer ook daadwerkelijk iets aan hebt. 

Vertrouwen als basisprincipe

Het implementeren van privacy by design in het productontwikkelingsproces is pas het begin. Om echt vertrouwen bij de klant te verwerven, dient het gehele proces doordrongen te zijn van privacy. Dat betekent: op naar een bedrijfscultuur waarbij het waarborgen van persoonsgegevens centraal staat. De consument moet jou blind kunnen vertrouwen en weten dat je goed met zijn gegevens omgaat. Hij moet er zeker van kunnen zijn dat er geen gegevens over zijn identiteit verzameld worden, maar over zijn online intenties – bijvoorbeeld door het privacybeleid altijd inzichtelijk te maken en zo te zorgen voor een transparante consumentervaring. Daarnaast moet de consument de keuzes begrijpen, die hij online en offline maakt, en controle hebben over zijn eigen browse-ervaring. Bied hem bijvoorbeeld een keuzemechanisme waarmee het browsegedrag per website te verwijderen is.

Producten gericht op privacy

Consumenten maken gebruik van verschillende devices, applicaties en browsers. Daardoor laten zij tijdens koopprocessen gegevens achter op verschillende plekken. Veel adverteerders hebben moeite om al deze verschillende gegevens te koppelen en zijn daardoor niet in staat de klant op maat te benaderen. Er zijn dus nieuwe tools nodig: uitgebreide en intelligente oplossingen die privacy hoog in het vaandel hebben staan. Een voorbeeld: Universal Match van Criteo. Deze oplossing biedt realtime inzicht in aankoopintenties op diverse apparaten, browsers en apps. Zo is een samenhangende ervaring te bieden op verschillende apparaten. Bovendien is Universal Match zodanig ontworpen, dat er nooit identificerende persoonlijke informatie opgeslagen hoeft te worden. Er wordt geen klantdata verzameld, alleen customer intent data. Zo blijft persoonlijke informatie van de consument altijd gewaarborgd. Met tools als deze werk je dus automatisch aan privacy by design.

En dan is het zover: je voldoet aan de GDPR 2018 en hebt het vertrouwen van de consument weten te winnen. Maar ondertussen blijft de wereld veranderen, met name op digitaal gebied. Het is dus aannemelijk dat ook de regels voor privacy dat blijven doen. Neem als marketeer een leidinggevende rol op het gebied van consumentenprivacy om de toekomstige ontwikkelingen voor te blijven. 

--- 

Piet-Hein Kerkhof is Managing Director van Criteo Benelux en Scandinavië.

www.criteo.com
@pietheinkerkhof

Lees ook:

30-06-2016 | [Column] Piet-Hein Kerkhof: Adblocking komt adverteerders alleen maar ten goede
25-05-2016 | 
[Column] Piet-Hein Kerkhof: Drie mobiele strategieën waarmee merken online bezoek omzetten in conversie
14-12-2015 | [Column] Piet-Hein Kerkhof: Cross-device retargeting, werkt het? Wehkamp en TUI delen hun inzichten

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie