[Column] Raymond de Jong: Gelukkig NIEUWSjaar!
29-12-2015 13:09:00 | Hits: 5777 | columnist: Raymond de Jong | Tags:

Relevant blijven en (online) de relatie met je publiek verstevigen. Op nieuwsredacties met innovatieve ideeën zijn dit de belangrijkste doelen voor 2016. De online nieuwsconsument wordt steeds dominanter. En redacties willen betrouwbare cijfers. Een update.

De komst van een standaard voor online bereikcijfers liet lang op zich wachten, maar zal juichend zijn ontvangen op nieuwsredacties als RTL Nieuws of NOS. De industrie heeft namelijk dringend behoefte aan een betrouwbare standaard voor internetratings voor hun online videoactiviteiten. En die behoefte bestaat niet alleen bij de grote nieuwsorganisaties met TV, maar ook bij NU.nl. Zij zetten steeds meer in op nieuwsvideo’s. Online video wordt steeds dominanter.

Meten online kijkgedrag

Vanaf januari is het zover. Dan gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO), samen met TNS Nipo, als eerste in de wereld het online bereik van programma’s en het kijkgedrag leveren. Vanaf die tijd is het eindelijk mogelijk om een betrouwbaar beeld te krijgen wat kijkers online zien en wat het online kijkgedrag toevoegt aan het kijkgedrag op televisie. Het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO) is dan een feit.

Voorbeelden zijn er genoeg. Bijvoorbeeld RTL Nieuws. Half 8 is nog steeds het vlaggenschip met zo’n 1,4 miljoen live kijkers per aflevering. Volgens eigen cijfers van RTL nadert de groep dagelijkse online kijkers naar de website, apps en sociale media samen ruim een miljoen. Een groot deel hiervan is een jong publiek, al gauw zo’n 250.000 mensen die in de doelgroep millennials vallen. Een groep die de ‘tone of voice’ van de RTL-nieuwsaanpak wel aanspreekt. Een groep van al gauw een kwart van de Nederlandse bevolking. Vijf procent van de milennials kijkt eigenlijk alleen maar online naar nieuws en deze groep wordt steeds groter en dus (online) dominanter.

Relevant blijven

Hoe kun je relevant en vindbaar blijven als de kijker steeds vaker niet de tv-gids volgt, maar zelf bepaalt waar, wanneer en in welk tempo hij een programma (online) kijkt. Nieuwsorganisaties zullen dus meer moeten doen. Om genoeg onderscheid te bieden doet de NOS dat vooral met live streams en video prominent te positioneren in hun online kanalen.

RTL wil de binding die kijkers met gezichten als Frits Wester of Olaf Koens voelen online doortrekken. Bijvoorbeeld met vlogs. De gezichten van verslaggevers spelen hier een grotere rol dan bij een krant.

Relatie met kijkers

Nieuws met alleen nieuws dat jij wilt zien en dat beschikbaar is wanneer jij het wilt. In de praktijk blijkt het lastig een werkend model te vinden om nieuws te personaliseren. Er is hier behoefte aan, maar in de praktijk is er een drempel voor gebruikers om allerlei filters in te stellen. Iets te denken te missen blijkt een belangrijke ‘insight’.

Om de relatie met (online) kijkers te verstevigen, werken nieuwsorganisaties wel verder met News Genius in het nieuwe jaar, maar zal personalisatie op een kleiner schaal plaatsvinden. Zoals met slechts het instellen van alerts over bepaalde onderwerpen.

Jonger publiek

De NOS heeft geen plannen in hun jubileumjaar 2016 (het NOS journaal bestaat in januari zestig jaar) om de website ingrijpend aan te passen. Wel wordt het voor hen meer en meer relevant om een jonger publiek te bereiken. En de NOS wil meer regionaal nieuws brengen.

Video streamen

NU.nl gaat de relatie met kijkers versterken door meer gebruik te maken van nieuwsvideo’s. NU.nl grossiert al met foto’s door lezers gemaakt, nu komt daar live video bij. Consumenten kunnen vanaf 2016, net zoals bij Periscope of Meerkant, live video streamen met NU LIVE. Begin volgend jaar komt de app beschikbaar.

Gelukkig NIEUWSjaar!

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

 

Lees van Raymond ook:

29-10-2015 | Raymond de Jong: De kracht van good old tv-reclame
27-08-2015 | Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.

29-06-2015 | Raymond de Jong: Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?
29-04-2015 | Raymond de Jong: Live streaming via mobiel nieuwe trend?
02-03-2015 | Raymond de Jong: Digital Radio+ naar volwassenheid
22-12-2014 | Raymond de Jong: KPN pakt z’n moment met lokale omroepen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie