[Column] Raymond de Jong: Learning by doing op de School voor Journalistiek
07-11-2016 09:12:00 | Hits: 5796 | columnist: Raymond de Jong | Tags:

Dat de mediawereld in rap tempo verandert, is ook doorgedrongen bij de School voor Journalistiek (SvJ) in Utrecht. Wellicht iets te laat, maar in dit academische jaar is een compleet nieuw curriculum begonnen. Eerstejaars krijgen op een totaal andere manier les om zich voor te bereiden voor de nieuwe mediawereld. Ze gaan gelijk aan de slag in een professionele setting om te werken voor een hyperlocal; een online platform met nieuws uit een specifieke woonplaats, gebracht in tekst, audio en video. Waar tot ver in het digitale tijdperk nog werd teruggegrepen naar traditioneel lesgeven in aparte vakken, zijn de lessen nu vooral geïntegreerd en crossmediaal. Er zijn geen losse vakken meer. De 350 eerstejaars studenten hebben de provincie onderverdeeld in tientallen gebieden, zoals Nieuwegein en Amersfoort. Per groep van 27 leerlingen verzorgen ze het nieuws in beeld en geluid.  

Chaotisch met overtuiging

Meer dan voorheen wordt studenten gevraagd creatief met oplossingen en heel zelfstandig te zijn. De docent doet een stapje terug, terwijl aan de student juist een dominantere rol wordt gevraagd. Daarnaast moet de student ook gewoon het journalistieke handwerk beheersen, ook voor media die wellicht nog niet eens zijn uitgevonden. Een uitdaging voor de driehoek student, docent en schoolleiding. Het doel is simpel: de SvJ wil over vier jaar flexibele en ondernemende studenten de maatschappij insturen.

De nieuwe manier van onderwijs geven aan de SvJ-studenten is nu twee maanden bezig. En een eerste terugblik leert dat er uitdagingen zijn, maar die worden overwonnen door positiviteit over het nieuwe curriculum. De studenten zelf zoeken vaak nog naar kaders die nauwelijks aanwezig zijn. Er wordt echt een beroep gedaan op ondernemerschap en zelfstandigheid. Dat komt soms over als chaos, vertelt initiatiefnemer Yael de Haan me. "Het is voor iedereen wennen, maar het gevoel dat het gaat werken overheerst. Er is veel aandacht voor het gebruik van data researchtechnieken, innovatieve, visuele verhaaltechnieken en het stimuleren van een creatieve, ondernemende mind-set. Met vallen en opstaan komen we er."

Het is de bedoeling dat de eerstejaars over vier jaar beter aansluiten bij de nieuwe mediawereld. Boeiend om de ontwikkelingen rond het curriculum te volgen. Het toont in ieder geval lef om de opleiding op deze manier opnieuw uit te vinden en met iets te komen dat nog niet bestaat. 

(Topfoto: SvJ)

---

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

 

Lees ook:

05-09-2016 | Raymond de Jong: Team Gaza mooi voorbeeld crossmediaal denken
27-06-2016 | Raymond de Jong: Media Park Jaarcongres: Aanpassen aan wetten van nieuwe platforms
28-04-2016 | Raymond de Jong: Media ID in Nederland: Even over je eigen schaduw heenstappen!
29-02-2016 | Raymond de Jong: Wat we kunnen leren van de media-aanpak van Hudson’s Bay

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie