[Column] Raymond de Jong: Media ID in Nederland: Even over je eigen schaduw heenstappen!
28-04-2016 12:43:00 | Hits: 5661 | columnist: Raymond de Jong | Tags:

Goed nieuws voor de nieuwsjunks onder ons. De Persgroep wil in Nederland Media ID invoeren. Eén login voor alle apps, krantensites, video’s of andere online media. Handig voor als je dagelijks nieuws (en volledig artikelen) wil consumeren via talloze media en uitgevers, maar door de bomen van heel veel ‘login gegevens’ het bos niet meer ziet. Van Blendle, RTL tot De Telegraaf website. Uitgevers hebben moeite om hun gebruikers een login te laten aanmaken. Die drempel is vaak te hoog.

Een gebruiksvriendelijk systeem

De invoering van Media ID lijkt makkelijk, maar het plan krijgt in de uitgeverswereld nog niet alle handen op elkaar. En dat is vreemd. Want het levert gemak voor de gebruiker op, dus bereik. Belangrijk is wel dat persoonlijke voorkeuren of gegevens maar veilig zijn, met één gebruiksvriendelijk systeem. In de uitgeverswereld, actief op internet en social, wordt nog teveel gedacht in termen als ‘wij zijn groter dan jij op het web, dus waarom zouden we samenwerken’.

Maar goed: De Persgroep wil in dit initiatief samenwerken met alle grote uitgevers. Op deze manier wil het veel data van consumenten kunnen verzamelen en die verkopen. Samenwerking met de grote nieuwsproducenten in Nederland is nodig voor acceptatie bij de gebruiker en om zo veel mogelijk impact te krijgen. De Persgroep is veruit de grootste krantenuitgever in ons land, maar de uitgever van onder andere het AD of de Volkskrant kan profielgegevens van gebruikers nu niet opbouwen. Google en met name Facebook kunnen dat wel. Deze gebruikers (via Gmail, Youtube of Facebook) zijn vaak ingelogd als ze internet gebruiken.

Toekomst

Het exploiteren van data heeft volgens de Persgroep toekomst. En dat is juist iets wat uitgevers in Nederland zoeken. Een verdienmodel met internet dat wel geld oplevert. Krantenuitgevers klagen al langer dat er met internet geen geld te verdienen valt. Vooral ook omdat alle andere pogingen om geld te verdienen met websites tot nu toe falen. De waarheid is natuurlijk dat ze niet hebben opgelet toen die modellen aan het eind van de vorige eeuw op het internet werden vergeven. Een deel van de winsten die zij hadden kunnen verdienen, stromen sindsdien naar Google, Yahoo, eBay, Startpagina en YouTube. Projecten die door studenten en andere wakkere geesten in garageboxen werden ontwikkeld.

Redden wat er nog te redden valt, lijkt het erom te gaan in de uitgeverswereld. Maar nu wel gezamenlijk met het exploiteren van klantprofielen. Want adverteerders willen steeds meer informatie over mensen om gerichte campagnes te kunnen voeren. Over je eigen schaduw heenstappen, heet het. Misschien wel met Media ID.

Zuiderburen

In België bestaat sinds vorig jaar Media ID al. Het wordt alleen nog niet volop gebruikt. De publieke omroep stapte kort voor de introductie uit het project. Ze vonden het in strijd met hun publieke opdracht om informatie achter een login te zetten. Van volledige uitrol is in België nog geen sprake. De initiatiefnemers nog niet los te gaan als een grote speler niet meedoet. De intentie was goed. Samen kijken naar een oplossing voor de hele markt. Bij onze zuiderburen hebben zowel Vlaamse als Franstalige uitgevers al in 2012 de koppen bij elkaar gestoken en besloten tot één systeem te komen. Media ID in België werkt over alle Belgische sites heen, de gebruiker logt maar één keer in en elke uitgever kan voor zich data over bezoekers verzamelen en het analyseren met data van andere merken in het project.

Eigen schaduw 

Het is een mooie oproep...iedereen moet over zijn eigen schaduw heen stappen om tot resultaat te komen. Het is een zin met een onderliggende dramatiek, die de tegenstander meteen de mond snoert. Want je kunt immers moeilijk zeggen: nee hoor, ik wil helemaal niet over mijn eigen schaduw heen stappen. Maar voor de uitgeverswereld lijkt Media ID wel een kans die ze moeten pakken. Let maar eens op, dat schaduwstappen wordt hier nog heel groots.

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

 

Lees van Raymond ook:

29-02-2016 | Raymond de Jong: Wat we kunnen leren van de media-aanpak van Hudson’s Bay
29-12-2015 | Raymond de Jong: Gelukkig NIEUWSjaar!
29-10-2015 | Raymond de Jong: De kracht van good old tv-reclame
27-08-2015 | Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.
29-06-2015 | Raymond de Jong: Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?
29-04-2015 | Raymond de Jong: Live streaming via mobiel nieuwe trend?
02-03-2015 | Raymond de Jong: Digital Radio+ naar volwassenheid
22-12-2014 | Raymond de Jong: KPN pakt z’n moment met lokale omroepen

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie