[Column] Raymond de Jong: Team Gaza mooi voorbeeld crossmediaal denken
05-09-2016 09:22:00 | Hits: 8876 | columnist: Raymond de Jong | Tags:

Steeds weer met iets nieuws komen in de wereld van televisie en online media blijft een uitdaging. Het laatste Cross Media Café van organisatie Immovator liet tijdens de What’s New-bijeenkomst een aantal innovaties voor het nieuwe mediaseizoen zien die opvallen. En in een wereld waar alles eigenlijk al een keer is bedacht, zijn er veel media-organisaties in geslaagd echt met een noviteit te komen. Trends in crossmediaal bewegen zich nu grofweg in real life, videogaming en 360-graden experience.

Team Gaza

In real life heeft BNN-VARA een mooi voorbeeld gepresenteerd: Team Gaza. Een groepje van vijf Palestijnse tieners wordt fly on the wall gevolgd. De groep verenigt zich in het amateurvoetbalteam Beach Camp. Buiten de teamsport kiezen ze hun eigen pad. Tegen een decor van verwoesting, afval en armoede durft het viertal te dromen van een betere toekomstMiddenvelder Usama probeert zijn gebombardeerde huis te herbouwen. Keeper Ahmed strijdt mee met één van de milities. Middenvelder Imad werkt als barbier aan een burgerlijk bestaan om met zijn nichtje te kunnen trouwen. En spits Nehru, de jongste van het stel, doet een ultieme poging om te vluchten.

Samen hebben ze één plek tussen het grauwe beton waar ze hun worstelingen voor even vergeten: het voetbalveld. Daar vinden ze vreugde, maar komen ook de spanningen van het leven op de Gazastrook naar boven. In de documentaire is geen enkele verhaallijn om vrolijk van te worden. Ondertussen gaat het ook met Beach Camp niet best. Het team verliest alles en dat gaat gepaard met vechtpartijen, schoten in de lucht en een coach die wordt belaagd. Een klein volksfeest ontstaat als degradatie maar net wordt ontlopen. Overigens gaat dit gepaard met evenzoveel geweerschoten.

De makers Laurens Samson en Frederick Mansell laten Gaza zien zoals we dat nog nooit eerder hebben gezien. Ze verbleven met tussenpozen een jaar in Gaza om de voetballers te volgen. Een plek waar weinigen binnenkomen en eigenlijk nooit iemand uitgaat. Wat ze hebben gemaakt, is een documentaire die na het zien van de eerste beelden al de moeite waard is. Alleen al dat openingshot!! De camera vliegt vanaf de zee over een verlaten woonwijk en eindigt bij het enige stukje groen in de wijde omtrek: het voetbalstadion van Beach Camp.

Interactieve documentaire

Tegelijk met de start van de lineaire documentaire op televisie, opent er ook een interactieve documentaire. En dat maakt dit project zo bijzonder.
De online documentaire kent twee extra verhaallijnen. In de online variant kun je als bezoeker zelf door de Gazastrook reizen. Je kiest als gids een van de hoofdrolspelers en leert de persoon op een andere manier kennen. Je kunt ook een zelftest doen om te ontdekken op welk personage je het meeste lijkt. Of meer diepgang krijgen met een landkaart of met een muisklik vragen stellen aan bewoners van Gaza, zoals journaliste Samah of barbier Imad.

De televisievariant van Team Gaza en de interactieve documentaire op internet zullen elkaar crossmediaal versterken. Het is een mooie manier van verbinding leggen met en tegemoetkomen aan de tegenwoordige televisieconsument. Een die zelf meer invloed wilt hebben.

Team Gaza begint op 5 september op NPO2 om 20:25 uur.

www.teamgaza.nl

---

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

 

Lees ook:

27-06-2016 | Raymond de Jong: Media Park Jaarcongres: Aanpassen aan wetten van nieuwe platforms
28-04-2016 | Raymond de Jong: Media ID in Nederland: Even over je eigen schaduw heenstappen!
29-02-2016 | Raymond de Jong: Wat we kunnen leren van de media-aanpak van Hudson’s Bay

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie