[Column] Raymond de Jong: Wat we kunnen leren van de media-aanpak van Hudson’s Bay
29-02-2016 12:59:00 | Hits: 5884 | columnist: Raymond de Jong | Tags:

Het nieuwe jaar begon voor Nederlandse retailers allesbehalve makkelijk. De één na andere winkel sluit de deuren vanwege een failliet. Wie het vele nieuws rond het faillissement van bijvoorbeeld warenhuis V&D leest, kan niet anders concluderen dat het echt anders moet in retailland. De komst van de Canadese retailer Hudson’s Bay met hun uitgekiende media-aanpak naar Nederland, kan de traditionele Nederlandse retailmarkt een nieuwe inzicht geven. Het wordt tijd voor verandering. Wat kunnen we leren van Hudson’s Bay?

Het mag wat digitaler allemaal in de Nederlandse winkelstraten en –centra. Conventionele retailers in Nederland hebben nog een flinke inhaalslag te maken ten opzichte van pure – en vaak succesvolle - internetverkopers. Dat het anders kan, bewijst de Canadese Hudson’s Bay (HBC). Want kenners weten het zeker. Dit winkelbedrijf komt – mogelijk al begin 2017 - naar Nederland en wil hier op zo’n zestig A-locaties nieuwe winkelformules openen. Maar wat is hun geheim? 

Sterke troef

Een blik bij onze ooster- en zuiderburen leert meer. Vorig jaar juni kocht HBC het Duitse Kaufhof en het Belgische warenhuis Galeria Inno. De noodleidende formules gingen op de schop en online werd een sterke troef in de nieuwe media-aanpak. In de fysieke winkel moest de klant meer service, entertainment en beleving krijgen. Alles wat toegevoegde waarde heeft boven online zorgt voor succes, is hun ervaring. Naast hoogwaardig personeel in fysieke winkels, zorgen mobiele apps en een effectieve website voor online winkelen en sociale media voor klantbinding en sales. 

Totaalaanpak

Fysieke winkel en online vonden elkaar in een geïntegreerde totaalaanpak, op all-channel wijze. Iets waar HBC veel ervaring mee had aan de andere kant van de Oceaan. Ook is veel geld geïnvesteerd in onder andere ontwikkeling van Big Data-analyse. Niet alleen de fysieke winkels in Duitsland en België werden rigoureus vernieuwd, maar ook werd internet de winkel binnengehaald. Hoe? Door het gedrag van klanten te volgen via hun smartphones en daarop in te spelen. De cijfers liegen er inmiddels niet om. Kaufhof en Galeria Inno vinden de weg weer naar boven, de omzet stijgt en dit gaat niet of nauwelijks ten koste van de marge. Ondanks flinke kortingsacties aan het einde van 2015.

Multi-channel

Hudson’s Bay wil formules als Saks Fifth Avenue (luxe merken tegen een mooie prijs) en filialen van het Belgische Galeria Inno naar de Nederlandse markt brengen. HBC formuleerde in al deze formules de zogenaamde multi-channel klant. De klant loopt door de winkel om zich te oriënteren, gebruikt jouw WIFI voor gebruik van de tablet, smartphone of laptop, bestelt via de webshop of ziet de winkel voorbij komen op social media. Een geïntegreerd programma zorgt ervoor dat je de klant volgt tijdens zijn of haar reis via deze kanalen en devices. De dataset is heel waardevol voor het winkelbedrijf.

HBC heeft  ervaring in het creëren van meerwaarde, met focus op het ontwikkelen van merkenvoorkeur. De winkel is hiermee niet langer een plek voor de koopbeslissing, maar steeds meer voor oriëntatie, service, entertainment en beleving. Want als de klant via al jouw kanalen een voorkeur ontwikkeld, is deze bereid zich langdurig aan je te verbinden en je omzet te verzorgen. HBC kijkt op een andere manier naar samenwerking met merken. Het volgt door data de klant op de voet en kan deze effectief prikkelen. Het verdienmodel: merken betalen de winkel voor het aantal bezoeken die hun producten ontdekken. Dat lijkt op het model dat een adverteerder betaalt voor tv-reclame op basis van kijkcijfers.

Toekomst

Het voorbeeld van de Canadezen laat zien dat de inzet van internet voor het winkelbedrijf niet puur een verplichte handeling of kostenpost is. Nog teveel retailers varen op veilige waarden en zorgen niet voor vernieuwing. Big Data en online dragen bij aan groei van je bedrijf. Fysieke retailers die dit omarmen laten met bovengemiddelde groeicijfers zien dat ze bezig zijn met een inhaalslag richting echte internet verkoopbedrijven. Daarom is er ook voor fysieke retailers – met de juiste media-aanpak – toekomst.

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

 

Lees van Raymond ook:

29-12-2015 | Raymond de Jong: Gelukkig NIEUWSjaar!
29-10-2015 | Raymond de Jong: De kracht van good old tv-reclame
27-08-2015 | Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.

29-06-2015 | Raymond de Jong: Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?
29-04-2015 | Raymond de Jong: Live streaming via mobiel nieuwe trend?
02-03-2015 | Raymond de Jong: Digital Radio+ naar volwassenheid
22-12-2014 | Raymond de Jong: KPN pakt z’n moment met lokale omroepen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie