[Column] Reinier Rombouts: Afhaken of aanslaan
09-11-2020 10:17:00 | Hits: 811 | columnist: Reinier Rombouts | Tags:

Waar brainstorms en bijeenkomsten met andere professionals vroeger inspirerend waren, trekken ze sinds corona juist energie weg. De reden? Online is uitputtend. De hele dag tegen een scherm praten, moe word je ervan.

Maar het is niet anders; online meetings en gesprekken via het beeldscherm blijven door het coronavirus nog wel even dagelijkse routine. Het is zelfs waarschijnlijk dat deze vorm van communicatie deels een blijvertje wordt.

Kortom: hoe maak je er het beste van?

5 tips om helder te communiceren, door het beeldscherm te breken en het energielevel hoog te houden:

  1. Spreek rechtstreeks tegen één persoon. Als je tegen iedereen praat, voelt niemand zich aangesproken. Spreek je tegen één persoon, dan richt je je tot iedereen. Het is aan je gezicht te zien als jij je richt tot een persoon en de camera van je computer registreert dat feilloos. Dus hou één persoon in gedachten. Iemand die je duidelijk voor je hebt: een collega, je moeder, je kind. Het maakt niet uit als jij jouw één-persoonspubliek maar duidelijk voor je ziet.

 

  1. Praat niet tegen de camera, maar spreek door de cameralens heen. Veel mensen maken de fout om rechtstreeks naar de lens – en dus een machine – te praten. Dan vloeit de energie weg en verval je in een saaie monoloog. Doe alsof de persoon tegen wie je praat tegenover je zit achter de cameralens. Dan kom je gevoelsmatig dichterbij en slaat je verhaal beter aan.

 

  1. Begin je online gesprek met een persoonlijk verhaal. Niet meteen de inhoud in, maar eerst contact maken door bijvoorbeeld te vertellen wat je bezighoudt, of wat je in je vrij tijd hebt gedaan. Dan raak je de ander persoonlijk en gaat hij of zij automatisch beter luisteren naar wat je te zeggen hebt.

 

  1. Denk na over hoe je in beeld komt. Een rommelige achtergrond leidt af, net als opvallende kleding of gezinsleden die ineens in beeld komen. Als je wilt dat je verhaal overkomt, zorg je dat de afleiding in beeld minimaal is.

 

  1. Probeer niet perfect te zijn. Bereid je presentatie of je verhaal goed voor, maar draag het niet voor. En vertel voldoende als je mensen naar slides van een presentatie laat kijken. Zo’n slide is saai en bevat alleen de hooflijnen. Creëer genoeg context door vanuit jezelf te vertellen. Het geeft niet als er fouten in zitten of onverwachte dingen gebeuren, die zorgen er juist voor dat je publiek verrast wordt, ‘aan’ gaat en gaat luisteren.

 

Om te blijven leren hoe online meetings beter, leuker en makkelijker worden, kun je bij jezelf ook nagaan wat bij jou werkt. Bij welke spreker blijf jij geboeid luisteren? En bij welke spreker druk je na een hangout doodmoe op de rode knop?

Dus: zorg jij voor afhaken en ophangen of voor activeren en aanslaan?

--

Reinier Rombouts is oprichter van Chief Storyteller en schreef een boek over leiderschap en storytelling: Raak! Benut de kracht van je persoonlijke verhaal.

www.chiefstoryteller.nl 
@reinierrombouts

Lees ook:

02-07-2020 | [Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering
02-04-2020 | [Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles
27-01-2020 | Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar
10-01-2020 | [Interview] Reinier Rombouts over geloofwaardigheid en leveren wat je belooft
29-03-2018 | [Column] Reinier Rombouts: Toppers voeren persoonlijk het woord

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie