[Column] Remco Klöters: Foto zonder persoonlijke stempel
23-01-2018 11:52:00 | Hits: 1953 | columnist: Remco Klöters | Tags:

Eerder schreef ik een column over claims van auteursrechthebbenden op foto’s. Ik besprak de kwestie tegen Drankgigant, die probeerde onder een claim van Post.nl uit te komen met het verworpen argument dat de gebruiksvoorwaarden van Facebook dit zouden toestaan. Die zaak liep af in het voordeel van de eigenaar van de foto.

Met uitsluiting van plaatjes die zo banaal en triviaal zijn dat daaraan iedere vorm van creatieve arbeid ontbreekt, wordt ten aanzien van de meeste foto’s – ook voor reclame – toch al gauw aangenomen dat zij beschermd worden door het auteursrecht. Dat het niet altijd goed gaat en foto’s soms niet beschermd worden, bewijst een vonnis dat eind 2017 verscheen over een zaak over een foto van de temperatuurmeter van een auto. De Canadese beeldbank Masterfile maakte op grond van het auteursrecht van de fotograaf bezwaar tegen het gebruik van deze foto op een website over het tunen van auto’s en claimt een bedrag van enkele duizenden euro’s. Voordat echter aan de inbreuk en schade wordt toegekomen, gaat de kantonrechter van de Rechtbank Noord-Nederland eerst eens na of hier überhaupt wel sprake is van een auteursrechtelijk werk.

De kantonrechter wil kunnen terugzien dat de fotograaf persoonlijke keuzes heeft gemaakt

Daar gaat het dus mis. Met deze foto wordt immers geprobeerd een natuurgetrouwe en zo duidelijk en correct mogelijke close-up van een temperatuurmeter weer te geven. Dat er ook dan nog bepaalde variaties denkbaar zijn (de belichting, afstand en de invalshoek), is onvoldoende om de drempel voor het aannemen van een auteursrecht op een foto aan te nemen. De kantonrechter vindt deze enkele mogelijkheid onvoldoende en wil kunnen terugzien dat de fotograaf voor de betreffende foto persoonlijke keuzes heeft gemaakt  waardoor de foto zich voldoende van andere foto’s onderscheidt.

Masterfile heeft de rechter er niet van kunnen overtuigen dat de foto het persoonlijk stempel van de fotograaf bevat en verliest daarom de zaak. Dat betekent ook dat de gebruiker van de foto zijn proceskosten vergoed krijgt en als Masterfile afziet van hoger beroep de foto gewoon mag blijven gebruiken.

De fotograaf meende 34 miljoen euro (!) schade te hebben geleden

Ben je dan altijd veilig bij het gebruik van productfoto’s van derden? Die conclusie durf ik zeker niet aan. Bij de meeste van dit soort zaken wordt de persoonlijke stempel van de maker wel aangenomen en kan er gewoon een beroep worden gedaan op een auteursrecht en is het vooral de hoogte van de schade waarover discussie ontstaat.

Dat dit ook weer alle kanten op kan gaan, bewijzen de recente uitspraken over reclamefoto’s van aardappelen waar de fotograaf meende 34 miljoen euro (!) schade te hebben geleden (en ongeveer 10.000 kreeg) en de foto’s van vogels die zonder toestemming door een stichting op een DVD werden gezet, maar die geen schadevergoeding kreeg omdat hij niet rond kreeg dat de stichting ooit voor deze foto’s zou betalen.

---

Remco Klöters is specialist op het gebied van het media-, privacy-, auteurs- en merkenrecht en partner bij advocatenkantoor Van Kaam.

www.van-kaam.nl

 

Laatste 10:

21-11-2017 | [Column] Remco Klöters: Sensible Influencers
28-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Het mag van Facebook, toch?
05-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Jesse Klaver ontrafeld
03-08-2017 | [Column] Remco Klöters: Vloggers flagged 
06-02-2017 | [Column] Remco Klöters: Mr. Robert Streisand
24-08-2016 | [Column] Remco Klöters: Het hof over vluchtelingen, homo’s en testikels
02-02-2016 | [Column] Remco Klöters: Een bondscoach, wat kost dat nou?
05-11-2015 | [Column] Remco Klöters: False reviews – Who’s to blame?
24-06-2015 | [Column] Remco Klöters: Estse Nu.nl aansprakelijk
10-06-2015 | [Column] Remco Klöters: Merk-af-pakken met Roy Donders

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie