[Column] Remco Vroom: Hoe zie jij er over drie jaar uit door een Snapchatfilter?
04-01-2017 12:36:00 | Hits: 4261 | columnist: Remco Vroom | Tags:

We kennen ze allemaal, de Snapchatlenzen, of zoals ze in de volksmond worden genoemd: Snapchat Creative Filters. Je kunt er jezelf grappige geanimeerde accessoires mee aanmeten. Als producers hebben wij het over augmented reality of mixed reality op basis van real time face tracking, maar dat is natuurlijk voor de gebruikers niet echt relevant.

Om eerlijk te zijn ziet het er allemaal best goed uit. Ik heb de afgelopen zes jaar diverse apps in handen gehad en met verschillende technologieën gewerkt waarmee dit al kon, maar de kwaliteit van wat Snapchat, MSQRD en Facebook momenteel bieden overstijgt vrijwel alle voorlopers.

Wat er feitelijk gebeurt is dat de app een 3D-masker over je gezicht heen projecteert en tegelijkertijd verschillende gezichtsbewegingen registreert en real time omzet naar het 3D-masker. Hieronder zie je een screenshot van een paar programmeurs waarbij de software eerst een technisch draadmasker over hun gezicht heeft geprojecteerd. Rechts van hen zie je onderdelen van een 3D-masker die de app op het draadmasker plakt.

Dus als dit nu het uitgangspunt is waarmee het grote publiek nu al speelt, stel jezelf dan eens de volgende vraag: hoe zien de Snapchatfilters, of in bredere context mixed-realityfilters, er over 3 jaar uit?

Nieuwsgierig?

Hieronder een voorproefje van geavanceerde real-time-gezichtstrackingtechnologie aan het werk in combinatie met real time 3D projection mapping*. Het is zeer realistisch dat wij over 3 jaar, wellicht al eerder, dit met Snapchat, Facebook en Instagram kunnen doen.

Het is superrealistisch wat hier gebeurt, dus stel je eens voor dat je feitelijk van elk gezicht een masker zou kunnen maken en over jouw eigen gezicht zou kunnen projecteren. Ik zal de implicaties buiten social media om even buiten beschouwing laten omdat het onderwerp dan te breed wordt. Laten we een paar voorbeelden pakken gekoppeld aan social media.

Op social media presenteren de meeste mensen een ideaalbeeld van zichzelf. Deze ontwikkelingen betekenen dat je een ideale avatar van jezelf kunt maken en in real life video's of video calls zou kunnen weergeven. Dat zal wel wat pijnlijke Tinder-momenten opleveren, maar het geeft ook de mogelijkheid aan celebreties om een virtual portret van zichzelf te licenseren aan commerciële merken om bijvoorbeeld lip-sync battles te kunnen hosten op social media.

Wanneer je eenmaal goed bent ingescand, zou je deze digitale versie van jezelf ook in de aankomende virtualrealitywereld van Facebook kunnen gebruiken. Dat ziet er dan weer een stuk realistischer uit dan het huidige prototype.

Zo zie je dat de technologie achter mixed reality en virtual reality overlap kent en dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. 

* Projection mapping: een beamer die het artwork op het gezicht projecteert.
Credits: Real-Time Face Tracking & 3D Projection Mapping (by Nobumichi Asai).

---

Remco Vroom is Creative Managing Director van TABWORLD Mobile.

www.tabworld.co
@remcovrOOm


Lees ook:

15-12-2016 | [Column] Remco Vroom: De 6 beste YouTube-commercials van 2016
25-11-2016 | [Column] Remco Vroom: Weet jij wel waar wij naar kijken?

01-07-2015 | [Column] Remco Vroom: Nike trapt af met een virtualrealitycommercial op Youtube
15-06-2015 | Remco Vroom over de lancering van virtual reality bril The Rift

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie